• sandriiis

Bra laxrecept?

Är det någon som har ett bra recept på lax?

Jag har gått och vart sugen på lax huuur länge som helst och tänkte laga det imorgon eller på torsdag.
    Så det skulle vara kul att pröva ngt nytt än samma gamla vanliga recept (:

Tacksam för svar

• Svar på tråden Bra laxrecept?
  • Neko

Jag testade för någon dag sedan att ta laxfiléer och lägga i en ugnsform, sedan blanda ihop en marinad av turkisk yoghurt, lite olika kryddor (salt, peppar, paprika, saffran, spiskummin etc), klicka på laxen, ha i ugnen tills det är klart, och åt det med en sallad av gurka, majs, purjolök, tomat, avocado med vinegrett av 3 msk olivolja, 1 msk vitvinsvinäger och en tsk dijonsenap. Blev jättegott :)

Gillar också receptet som finns på kryddpåsarna till fransk potatisgratäng, finns ett med lax fast utan potatis :)

• Wirre

vi brukar ta cambozola och lägga på laxen och soppa in i ugnen tills det är klart
    till det så gör jag en sås på 2 dl konc äppeljuice och en grönsaksbuljongtärning och 1 burk creme fraiche
    servera kokt potatis till
    hur gott som helst

♥Felizia: 06.01.16♥Tvillingarna: 08.01.10♥
  • sandriiis

Mm (: båda låter super goda (: .. Tusen tack för tipsen (:

• CamillaKamel

dela laxen i bitar
    koka pasta

häll laxen och pastan i en ugnsform, blanda ner paprika och lök,salt,peppar, häll i creme frachie(naturell eller paprika chili) rör om, riven ost på
    in i ugnen!
    klart!

väldigt enkelt och snabbt!

• Susanneh

Gjorde en variant i dag, ungstekt lax och så hällde jag över sweet chilisås. Mkt gott.

• Petit Coeur

Mosa 200 g fetaost och blanda med 1 dl turskisk youghurt och lite timjan. Klicka på och in i ugnen. Servera med en ljummen sallad av quinoa, stekt hackad rödlök, stekt tärnad paprika (röd) och ruccolasallad. Supergott och enkelt!

• Zandrita73

Dagens heta tips är creamfraich franska örter som kall sås till ugnsbakad lax med citronpeppar på...men pressad potatis till så klart!!! Enkelt och supergott!

På Ica har jag hittat en vinegrett som heter pesto...den är oxå kalas till laxen...mmmmmm!!!!!!!

• sandriiis

Oj guud vad gott allt låter (: .. Har skrivit av allt så nu är det bara för mig att pröva (:
    Tusen tack för era recept (: Underbart:D

• Bast

Jösses vad sugen jag blev på lax! Nu vet jag vad det blir för middag imorgon!!!

Det allra enklaste "receptet", men som är himla gott, är lax i ugnsform, salta och peppra, på med naturell creme fraiche och in i ugnen. Sååååå smarrigt!

Sen måste jag bara få tipsa om hur man gör en vinägrett med kanonkonsistens! Samma innehåll som första inlägget (olivolja, vitvinsvinäger och dijonsenap), vispa lite med lattevispen (som så många har liggande i skåpet men aldrig använder!) och vinägretten går ihop jättefint!

• Kathrine

Här kommer ett riktigt smarrigt recept på lax (laxfile) för 4p

Lägg laxen (600g)i ugnsfast form
    Salt och peppra
    mosa/mixa 200g chevré tillsammans med 2 dl 15% creme fraiche
    lägg hackade soltorkade tomater i blandning krydda med lite salp peppar samt lite dragon

Lägg smeten på laxen
    in i ugn 225 grader ca 20minuter
    servera med pressad potatis

Mums

• Biene

Jag brukar göra lax med lite Japansk smak (har dock inte ätit det så i Japan, men ändå ):

Pensla laxfilé bitar med Japansk Teriyakisås (finns på ICA i asien-hyllan), salta och peppra lite. Ställ in i ugnen och baka tills fisken är klar.

Ta en påse wok-grönsaker och lite skurna Shitake-svampar och woka dem i olja. Krydda med lite salt, peppar och en skvätt teriyaki-sås. För lite extra god smak ringla också över lite asiatisk sesamolja (finns på ICA i asien-hyllan).

Servera allt med kokt ris.

• Önskan

Lax teriyaki brukar jag göra ibland

Annars är lax med pesto i ugn gott. Man kan hälla lite matlaningsgrädde över de sista minutrarna om man vill för att få lite god sås oh det är även gott att ugnsbaka skivad zucchini tillsammans med laxen. Servera med pressad potatis.

Fetaostgratinerad lax är gott med.

• Jessica72

Här kommer mitt annorlunda favoritrecept på lax. Det låter konstigt med viltfond och lingonsylt i men det är verkligen jättegott. Prova det! Receptet kommer från Ica.

Viltlax
    Portioner: 4

ca 600 g laxfilé (hel eller portionsbitar)
    1 tsk salt
    2 1/2 dl matlagningsgrädde
    2 msk konc vilt- och kantarellfond (eller viltfond)
    2 msk lingonsylt
    1 krm svartpeppar
    1 tsk timjan

1. Sätt ugnen på 225°C. Salta laxen och lägg den i en ugnssäker form.
    2. Blanda grädde, viltfond, sylt, peppar och timjan. Häll över laxen.
    3. Tillaga mitt i ugnen i ca 20 minuter.
    4. Servera laxen med såsen, pressad potatis, kokta grönsaker, tex haricots verts, och gärna rårörda lingon.

• Annse71

Jag brukar blanda 1 dl lätt creme fraiche med 1 dl fettsnål majonnäs. I detta klipper jag ner en hel del dill.
    Sen tar jag och penslar laxfileerna med olja och saltar och pepprar (gärna citronpeppar). Därefter breder jag ut creme fraicheblandningen över laxbitarna och in med det i ugnen 175°C i ca 20-25 min. Såsen blir densamma som röran jag har över laxen, fast kall. Det blir jättegott också!

Svar på tråden Bra laxrecept?