• Neko

Går det att äta det mörkgröna på purjolök?

Blasten eller vad man ska kalla det?

• Svar på tråden Går det att äta det mörkgröna på purjolök?
  • Pormoicheia

I  det asiatiska/thailändska köket använder man väl den rätt ofta om jag inte missminner mej.

Apprentice Moraltant
  • Misse

Ja, absolut! Det är den bästa delen tycker jag, det ger mer färg åt maten. Man kan finstrimla i en sallad, strimla grövre för gryta, soppa eller wok... Kan ha lite skarp smak om man inte tillagar den länge så då kan man vara mer sparsam. Se till att skölja den ordentligt först, det kan finnas jord kvar. Skär ett längsgående snitt så kommer du åt.

Det kanske var mer info än du frågade efter men för mycket är bättre än för lite :)

• norgesessan

ja, på jamie oliver, där han utbildade dom britiska ungdomarna, var det en som kastade allt grönt..han blev mildt sagt förbannad..

• carola1977

Jag har fått lära mig att det är i det mörkgröna det nyttiga sitter. Vet inte om det stämmer men jag äter det .

• Maggis

Klart man kan. Det är ju det gottigaste på hela löken...

//Maggis
  • norgesessan

jag strimmlar typ hela,sen blandar jag det innan jag använder det, resten har jag i påser och fryser in, jättebra när man skall göra omlett..

• Neko

Men vad bra :D Var lite osäker eftersom man vanligtvis inte ska äta blast och jag visste inte riktigt om det här räknades som det eller om det tillhörde själva löken, men det var ju jättebra :D

Svar på tråden Går det att äta det mörkgröna på purjolök?