• Anonym (hönsmamma)

Shaken-baby i vardagen?

Vet inte vart jag ska lägga frågan...vil vara anonym så det blir här...

Jag undrar om shaken-baby kan uppstå i vardagen... tex i babysitter, gropiga vägar i bilen/vagnen, bus och lek osv. Jag skulle verkligen ALDRIG ens komma på tanken att skaka mitt barn. Däremot sitter hon ofta i sin babysitter och gungar (har kolik och det funkar ofta en stund att lugna med att gunga i sittern...)- ganska ordentligt ibland och nån gång har huvudet "hoppat till" lite men då har vi självklart lugnat ner gungandet. I bilen, när det kommer gupp i vägen, slår ju oxå huvudet ibland fram en del... kan inte släppa det här riktigt och är så rädd att jag kan ha skadat henne genom allt gung...

• Svar på tråden Shaken-baby i vardagen?
  • Anonym

Nä det kan jag aldrig tänka mej, det inträffar väl bara när man skakar kraftigt. Det är väl för att hjärnan studsar mot skallväggarna (?) om jag förstått det rätt.

• Triple Trouble
    Anonym (hönsmamma) skrev 2007-12-18 20:38:02 följande:
    Vet inte vart jag ska lägga frågan...vil vara anonym så det blir här...Jag undrar om shaken-baby kan uppstå i vardagen... tex i babysitter, gropiga vägar i bilen/vagnen, bus och lek osv. Jag skulle verkligen ALDRIG ens komma på tanken att skaka mitt barn. Däremot sitter hon ofta i sin babysitter och gungar (har kolik och det funkar ofta en stund att lugna med att gunga i sittern...)- ganska ordentligt ibland och nån gång har huvudet "hoppat till" lite men då har vi självklart lugnat ner gungandet. I bilen, när det kommer gupp i vägen, slår ju oxå huvudet ibland fram en del... kan inte släppa det här riktigt och är så rädd att jag kan ha skadat henne genom allt gung...
    nej då, ingen fara!
  • Kristin24

det är vid ordentlig omskakning som det blir , inte i vanliga gupp och gung.

Go och glad Kexchoklad
  • Odessa

Nej, det kan inte uppkomma så lätt. Ingen fara! Jag har sett en filmatisering (visade med en docka) och då skakades babyn kraftigt. Vaggande i babyskydd eller väggupp kan _inte_ skada en baby så.

• Anonym (hv)

Även om det är ovanligt kan skador uppstå i "vardagssituationer". Tex. är det inte bra att ha barnet i bilen o köra mycket på kullerstensgator, man får absolut inte heller ha barnet på tvättmaskinen när den är igång (vissa föräldrar använder sig av detta då en del barn till o med somnar av att det vibrerar. Utsätts barnet ofta för vibrationer o skakningar (även om de inte är så hårda) kan detta ge skador på hjärnan.

Jag tycker inte TS behöver vara orolig, för ifall det skulle räcka med att någongång ha blivit utsatt för mindre skak skulle vi nog alla ha någon hjärnskada.. Jag förtydligar ännu att detta gäller upprepade skakningar!!

• Vicka81

Är barnen verkligen så känsliga för vibrationer? Det finns ju vibrerande babysitters och det vibrerar i bilen och vagnen osv...  köra på grusväg är ju en "sövmetod" många tar till. Jag tycker man hör då och då att barn sitter på tvättmaskinen och jag skulle aldrig reagera på det som farligt?! Hmm...

LOVISA 23/4-07
  • Anonym (hv)

Så får vi iaf lära oss i skolan (är färdig hälsovårdare om några månader, ett yrke i Finland som innebär att man kan arbeta på mödra o barnrådgivning eller som skolsköterska)

• Anonym
    Anonym (hv) skrev 2007-12-18 21:04:17 följande:
    Även om det är ovanligt kan skador uppstå i "vardagssituationer". Tex. är det inte bra att ha barnet i bilen o köra mycket på kullerstensgator, man får absolut inte heller ha barnet på tvättmaskinen när den är igång (vissa föräldrar använder sig av detta då en del barn till o med somnar av att det vibrerar. Utsätts barnet ofta för vibrationer o skakningar (även om de inte är så hårda) kan detta ge skador på hjärnan. Jag tycker inte TS behöver vara orolig, för ifall det skulle räcka med att någongång ha blivit utsatt för mindre skak skulle vi nog alla ha någon hjärnskada.. Jag förtydligar ännu att detta gäller upprepade skakningar!!
    Jag skulle gärna vilja se några vetenskapliga länkar till dessa påståenden
  • Neko

Jag uppfattar det som att det måste vara så kraftiga skakningar att de trådar eller vad man ska kalla det som fäster hjärnan vid skallbenet lossnar? Dvs så pass kraftigt att man skulle få hjärnskakning av det.

• Anonym (hv)

Ännu en gång skriver jag att detta gäller upprepade skakningar. Tyvärr har jag ingen litteratur att hänvisa till eftersom vi har fått lära oss detta på föreläsningar med barnläkare, då hon uttryckligen sade att man inte skall köra på "skumpiga gator " med barn för att få dem att somna.. Även om det inte direkt ger upphov till shaken baby så kan det uppstå små blödningar i hjärnan eller retina, o upprepas dessa blödningar ofta är det inte speciellt bra för hjärnans utveckling. Tycker också att det säger sig självt att det inte kan vara hälsosamt för barnet att skumpa runt på en tvättmaskin, men trot vad ni vill..

• Vicka81

HV: Jag ifrågasätter inte, jag blir bara lite konfunderad... hade aldrig trott att dom är så känsliga bara. Skönt att man inte tagit till nåt sånt som tvättmaskin och grusvägar... min dotter har däremot oxå gungat babysitter ofta och mycket...

LOVISA 23/4-07
  • Anonym (hv)

Det är en sak att gunga i babysitter (mjuka rörelser) accelerationen i hjärnan blir då inte så stor och hjärnan följer bra med i svängarna, blir det däremot kraftiga skak (förälder skakar, tvättmaskin centrifugerar, bilen hoppar på ojämnt underlag) klarar hjärnan inte av att följa med mjukt i svängarna utan "upphängningstrådarna" blir skadade.
    Jag vill ännu säga att ni inte ska vara oroliga över att kört på ojämna vägar osv, sånt kan man ju inte undvika, men ifall man gör det ofta kan det uppkomma hjärnskador som påminner om skadorna vid shaken baby.

• Anonym (hv)

Vill ännu tillägga att grusvägar oftast inte är så guppiga.. det var främst kullerstensgator jag hade i tankarna. En bra tumregel är väl att ifall man som förälder tycker det känns obekvämt o skakar mycket så är det inte så hälsosamt åt babyn heller..

• merix

Det som jag har hört om detta är att man skall skaka barnet i minst 30 sek för att det skall skadas och ganska kraftigt. Själv är jag rädd att mitt barn skall få skador när jag gungar med henne i famnen men tror inte att jag gungar så kraftigt.

• Anonym (hv)

Merix: Tror inte du behöver vara orolig..som jag tidigare skrivit, det är skillnad mellan att gunga och att skaka.

• Kalops

Nej jag tror att hv är ute och nojar. Även om det är sant att personen är hälsovårdare (?) så är barnmorskor som tom har flera årtioenden av arbetslivserfarenhet helt fel ute i vissa frågor (inte i det här dock då jag inte har hört något om småskakningar som grusvägar).

Shaken baby är inget småvåld i skakningar men det kan gå väldigt fort och sedan har allvarliga skador inträffat. Det är alltid oerhört tragiskt. Det är helt fel att tro att det här rör sig om många små skakningar men snabba, det är inte alls vad det rör sig om. Det är kraftiga skakningar men däremot behöver det inte vara så många.

• Kalops

Förövrigt bör tilläggas att shaken baby beror på flera faktorer som att nackmuskulatur inte är utvecklat och kan stå emot skakningarna en outvecklad hjärna med större risk för skador att person som skakar håller ofta i lungorna vilket ger kvävning ihop med hjärnskakningar vilket är en enormt dålig kombination. 

Det gör mig nästan förbannad när ni håller på och jämför små vardagliga situationer som inte har någon påverkan på barnet med allvarlig misshandel. Det förringar det farliga i shaken baby för det reducerar allt till nojigt trams.

Svar på tråden Shaken-baby i vardagen?