• Knubbe12

Flytta från villa till lägenhet?!

Bor just nu i hus med min man, våra två barn, hund och kaniner. Börjar känna att huset och trädgården (iaf under de årstider den inte täcks av snö... ;o) suger musten ur mig. Blir stressad bara jag tänker på räfsning, snöskottning, plantering, gräsklippning, plattläggning, utbyggnad av huset, osv. Vårat hus är relativt nytt och inte direkt i stort behov av renovering, men ändå kör man på... Att bo i villa innebär såklart också friheter, men jag känner helt enkelt att vi skulle ha det bättre och ha mer tid över för varandra i familjen om vi bodde i lägenhet.
    Finns det någon därute som har flyttat från villa till lägenhet? Hur var det? Positivt vs negativt?

• Svar på tråden Flytta från villa till lägenhet?!
  • lindansare

När vi flyttade från lägenhet till villa togs vår lägenhet över av en familj som sålde sin villa. De hade bott i en riktigt lyxig villa utanför staden och verkligen inte trivts på slutet. De tyckte att de blev för isolerade, att de gick så mycket tid åt huset osv. De piffade upp den stackars hyresrätten från golvet och uppåt, byggde en flott verandra utanför och stortrivs nu i sitt billigare, merslättskötta och centrala boende.

Jag tror att det är lätt att man faller för villamyten. Alltså att villa är ett måste i tomtebolyckan. Vi vill inte alla bo i villa.

Vi har själva ett parhus med liten tomt. Jo - jag önskar ibland att vi istället hade byggt en flott stor enfamiljsvilla med stor tomt, men realistiskt inser jag att jag vill inte lägga mer tid på huset och gården än jag gör nu. Det är jag inte ett dugg intresserad av.

Våga känn efter och gör det som passar er.

• Nericia

vi bor i villa men jag har sagt redan innan att den dagen som jag inte orkar med allt som hör hus till, ja då tänker jag flytta till lgh.

jag tror oxå så att det är ju bättre man bor kanske i en lgh och har det bra familjen, än att bo i hus och slita djuret. om man nu känner så.

• Tjoflöjt

Vi är på väg att flytta från gammal villa med stor tomt till ett helt nytt kedjehus. Jag har tröttnat på att ständigt renovera och fixa i trädgården.

Mina föräldrar flyttade från hus till lägenhet för några år sen av samma skäl.

• 722 09

Vi byggde hus 2001/2002 på 109kvm. En tomt 980kvm som endast hade gräs och några lättare planteringar, enar mm.

Även om det var nytt så var det ALLTID något som skulle göras eller köpas till huset.
    Två barn föddes och all kraft och lust för huset tappades. Vi har inget intresse för trädgård och tröttnade på att det alltid var något med huset att göra även om det var NYTT!

Vi sålde huset och köpte en lgh mitt i centrum, Visst blev det en dyrare månadsavg men ändå mer pengar att röra sig med + en gladare familj Glad

Vi kunde inte ha gjort det bättre, även om vi ofta får höra kommentaren "sålt huset och flyttat till lgh MED BARNEN hur kan ni, skulle vi aldrig göra"

Trivs som fisken i vattnet; Väntar nu på våran nya lgh som vi ska flytta in i, bott tillfället i en annan lgh sen vi flyttade från huset vintern 2006.

Det ända negativa jag kan komma på är att  5,5 åringen inte kan röra sig lika fritt ute som han kunde i huset- då såg vi han nästan aldrig. Utan nu får man "planera in" allt mer med kompisar mm.

Kommer förmodligen aldrig att flytta till villa igen!!

Det främsta syftet med barnkalas är att påminna dig om att det finns värre barn än dina egna. K Whiteborn...
  • Trisses2

Det som är intressant i det hela är att det ofta är småbarnfamiljer som hus - kanske i renoveringsbehov eller så bygger man nytt. Det ÄR tufft att mitt upp i allting med hus och hem också fixa jobb o familj.

Vi köpte vårt första hus m renoverinsbehov 4 år innan första barnet kom vilket gav oss lång tid till att bli varm i kläderna i hur man fixar med hus osv.

Nu har vi ytterligare en småtting och nu har vi dessutom köpte ett nytt renoveringsobjekt - flyttar in i feb - men nu är vi vana husägare som vet vad vi pysslar med om jag säger så. Att lägga ett golv på 12-13 kvm tar knappt 1 dag osv.
    Och den här gången har vi ocks lejt bort en del av renoveringen - man är ju småbarnsfamilj...hinner inte m allt.

Ibland tror jag att folk flyttar till hus eller bygger nytt vid fel tidspunkt i livet - det är så mycket annat runt omkring med familjebildning osv. o då har man helt enkelt inte ork eller kraft till att fixa på huset. Då är ju lägenhet helt rätt alternativ!

• Lyck4

NI kan ju försöka hitta en lägenhet i ett privatägt hus.
    Vi ska flytta till ett hus med 3 lägenheter, dvs en lägenhet på varje plan.
    våran lägenhet är nästan på 140 kvadrat och vi har en hyra på 6000. Då har vi en tomt på 2000 kvadrat som vi får nyttja i princip hur vi vill. Det finns land att så i, utemöbler grill, studsmatta osv. Då har man nästan samma frihet som man har när man bor i villa :)

Svar på tråden Flytta från villa till lägenhet?!