• Ado

Rådjurs recepts hjälp

Fick idag ett helt rådjur av svärfar... styckades upp i diverse fina bitar... så nu vill ja ha alla ere bästa rådjursrecept

• Svar på tråden Rådjurs recepts hjälp
  • Maria40

Så avundsjuk jag blir! Rådjur som är så gott !

• Trossens mamma

Jag brukar göra en gryta på "rådjursbitar"
    Jag kör ju på en höft men det jag har i är typ. Först bryner man köttet litet såklart men annars i grytan med...

rådjur  c.a 500 gr -upp
    grädde
    kocentrat av svartvinbärssaft c.a 1 dl.
    salt
    svartpeppar
    soja
    reder med en aningens mjöl eller "redningsmjöl"

*funderar om det var nåt mer*
    Det bör puttra ganska länge sedan. Runt timman kanske om de ska bli mört.

På somrarna grillar vi rådjurssadel och på hösten/vintern äter vi rådjurssoppa. Jättegott med vilt.

Mamma till Lova och Alvin
  • Kryddburken

Baklåren ska du absolut lämna in på närmsta rökeri & låta rökas, kostar ca 100kr styck. Frambenen går också att röka och är en bra julklapp/nyårspresent till släkt & vänner! (tar ca 4-7dar)

Bogbitar o halsbitar kokar du goda grytor på, använd fantasin och blanda i vad du har hemma och en massa goda viltkryddor! Pressad potatis och vinbärsgelé till!

Sadeln däremot är ett kapitel för sig!
    Den använder du förslagsvis till nyår eller annan finare middag!
    Stek den hel, putsad från hinnor, ingniden i salt & späckad med riktigt smör i små "stickhål" pudra över viltkryddor, stek i ugn, 70 grader för "rosa" och 75 grader för "genomstekt"!

Vill du göra den extra god och har tid att förbereda så lägg den i en rödvinsmarinad 2 dagar innan stekning, fyll en platspåse med lagom mängdrödvin, viltkryddor & olja! Låt ligga i kylen 2 dar! Marinaden från påsen kan du anävnda att "ösa" steken med när den steks i ugnen!

när den är färdigstekt från ugnen skär du bort fileérna hela från varje sida av benraden, skär upp i fina skivor och lägg tillbaka på benet, fint och dekorativt till severing!

Spadet från ugnen gör du en god sås på med riktigt grädde!
    Det här är typ det bästa som finns i matväg...

Lycka till!!

Svar på tråden Rådjurs recepts hjälp