• Anonym (??)

Hur länge har man ägglossning?

Jag undrar hur länge man har ägglossning?
    Alltså den tid man kan bli gravid...På ett ungefär.
    Jag känner när jag har ägglossning och har ont i magen
    nu ikväll men min sambo är inte hemma förrän torsdag tyvärr.
    Är det försent då?
    Alltid samma sak varje månad... hatar hans jobb!

• Svar på tråden Hur länge har man ägglossning?
  • Dimitra

Man brukar säga att de högfertila dagarna sträcker sig från ÄL-3 till ÄL+1.

Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
  • Anonym

själva ägglossningen är ju bara en liten kort stund, sen vandrar ägget mot livmodern. en resa som tar några timmar, i hopp om att hitta en spermie.

som tur är överlever ju spermierna några dagar inne i kvinnan så om man har sex 1-2 dagar före ägglossningen så finns spermierna där och väntar på  ägget.

alltså har du goda chanser 2 dagar före äl samt en dag efter äl när ägget vandrar mot livmodern. sen KAN ju spermierna leva fler dagar (ibland upp till 6 dygn!!) men räkna med 2-3 dagar

• Anonym (??)

Jaha då är det kört denna gången med =(
    Och sorgligt nog blir det samma varje månad!

• Dimitra
    Anonym (??) skrev 2007-12-18 21:17:20 följande:
    Jaha då är det kört denna gången med =(Och sorgligt nog blir det samma varje månad!
    Finns det ingen möjlighet för er att träffas ändå? Om inte, kanske du ska tala med gyn för att få flytta fram mensen en vecka så att cyklerna knuffas fram till bättre läge?
    Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
  • Anonym

men du kan ju inte enbart utgå från dina magsmärtor när du har äl.

man kan ha ont för att äggblåsan växer, för att ägget lossar eller för att ägget har lossat. du kan inte veta om det är äl idag om du inte tempar, testar eller gör ultraljud för att kontrollera äggens storlek.

det är inte alls säkert att du har äl nu

• Anonym (??)
    Anonym skrev 2007-12-18 21:20:17 följande:
    men du kan ju inte enbart utgå från dina magsmärtor när du har äl. man kan ha ont för att äggblåsan växer, för att ägget lossar eller för att ägget har lossat. du kan inte veta om det är äl idag om du inte tempar, testar eller gör ultraljud för att kontrollera äggens storlek.det är inte alls säkert att du har äl nu
    JO eftersom jag har testat flera månader innan för att kolla när testen har gett utslag och det har stämt med mina magsmärtor.
    Och ja jag vet att de ger utslag 24-48 timmar in Äl.
  • Anonym (??)
    Dimitra skrev 2007-12-18 21:19:17 följande:
    Finns det ingen möjlighet för er att träffas ändå? Om inte, kanske du ska tala med gyn för att få flytta fram mensen en vecka så att cyklerna knuffas fram till bättre läge?
    Nej finns ju inte det eftersom han jobbar borta i veckorna och kommer hem torsdagar.
    Att flytta fram det hade varit toppen för jag har alltid Äl på tisdagen.
    Men tyvärr så tål jag inte ngn form av hormonpreparat.
  • Anonym

ja men om du har äl testat är det ju en annan sak!  då har du ju de och utgå från! jag missade att du använt ältester, men många utgår från sina magsmärtor och det kan vara väldigt missvisande

• Dimitra
    Anonym (??) skrev 2007-12-18 21:53:47 följande:
    Nej finns ju inte det eftersom han jobbar borta i veckorna och kommer hem torsdagar.Att flytta fram det hade varit toppen för jag har alltid Äl på tisdagen.Men tyvärr så tål jag inte ngn form av hormonpreparat.
    Så typiskt

Är han hemma på helgerna? Det räcker ju om ni sexar under söndagen för att hinna med din ÄL
  • Anonym
    Anonym (??) skrev 2007-12-18 21:53:47 följande:
    Nej finns ju inte det eftersom han jobbar borta i veckorna och kommer hem torsdagar.Att flytta fram det hade varit toppen för jag har alltid Äl på tisdagen.Men tyvärr så tål jag inte ngn form av hormonpreparat.
    men om du alltid har äl på tisdagar så är väl helgen före helt optimalt att ha sex på?!
  • Anonym (??)
    Dimitra skrev 2007-12-18 21:57:14 följande:
    Så typiskt Är han hemma på helgerna? Det räcker ju om ni sexar under söndagen för att hinna med din ÄL
    Jo vi sexar för fullt... men det känns faktiskt inte som chansen är så stor...
    Det är tisdagen och onsdagen som känns optimal...
    Men visst... chansen finns ju..
  • Dimitra
    Anonym (??) skrev 2007-12-18 22:00:25 följande:
    Jo vi sexar för fullt... men det känns faktiskt inte som chansen är så stor...Det är tisdagen och onsdagen som känns optimal...Men visst... chansen finns ju..
    Där har du tack å lov fel Det optimala är att sexa 1-2 dygn i förväg så att spermierna är på plats när ägget lossnar. Det vanligaste är att ägget har en levnadstid på 12-24 timmar men det kan vara så lågt som 2 och det kan man ju aldrig veta. Därför är det bäst att sexa före
  • Anonym (+++)

Anonym (??) skrev 2007-12-18 22:00:25 följande:

Jo vi sexar för fullt... men det känns faktiskt inte som chansen är så stor...Det är tisdagen och onsdagen som känns optimal...Men visst... chansen finns ju..
    Fast där tänker du lite fel. Spermierna kan leva i dig i 5-6 dagar om du har tur och åtminstone 3 dagar. alltså är chansen ganska stor att du blir gravid om ni har sex lör-sön. Tycker inte att du ska låsa dig vid att ha sex just på ägglossningsdagen utan som sagt 2-4 dagar innan.
  • Majjssan

Ägget kan leva upp till 48 timmar

• Anonym (groda)

Jag fattar inte riktigt det här med ÄL och när man ska sexa.
    På ÄL-testen så mäter man LH-toppen som kommer innan ÄL, men
    man ska ha sex 24-36 timmar efter att man har fått maxutslag.
    I min hjärna så stämmer inte det med att man ska ha sex innan ÄL.

• Anonym (??)

Anonym (groda) skrev 2007-12-19 10:56:44 följande:

Jag fattar inte riktigt det här med ÄL och när man ska sexa.På ÄL-testen så mäter man LH-toppen som kommer innan ÄL, menman ska ha sex 24-36 timmar efter att man har fått maxutslag.I min hjärna så stämmer inte det med att man ska ha sex innan ÄL.
    Nej precis...
    Visst KAN spermierna leva ett antal dygn inne i slidan.
    Men det bästa är ju ändå att ha sex på Äl vilket man har 24-48 timmar efter positivt Äl test.
    Jag tror ju absolut inte att jag kommer bli gravid så länge min sambo inte är hemma när jag har ÄL iaf.
  • Gheorghe

Jag har även några frågor här.

Jag hade min första blödningsdagen den 24 november. Enligt www.agglossningskalender.se är min ÄL beräknad den 5-9 december. Jag hade sex varje dag under veckan fram till morgonen den 9:e. Nu har det svidit i mina äggstockarna i fyra dagar. Min mens är regelbundet jag vet alltid när mensen skulle komma. Jag har mått så dåligt i tre dagar, sovit PERFEKT men är ändå  såååååå TRÖTT att jag inte orkar göra med någonting här. Brukar inte vara sååå trött, jag som är ganska aktivsam kvinna. Vad kan detta orsaka?

• pernille

Hur många dagar har man ägglossning? Och hur ofta under ägglossning skall man ha samlag för att ha chans för att bli gravid?

Svar på tråden Hur länge har man ägglossning?