• jungfu

OK att flyga tidigt i graviditeten?

Hej! Vad har ni erfarenheter av flygning tidigt i graviditeten? Ökar det risken för missfall om man flyger innan v.12...?

• Svar på tråden OK att flyga tidigt i graviditeten?
  • Minna70

Jag flög väldigt tidigt i graviditeten, tror att det var i v12/13 nånstans och det gick bevisligen bra (har en son på drygt 1 år).

Jag har inte hört att det skulle öka risken för missfall, det var det åtminstone ingen som upplyste mig om.

• Alfonz

Hej där!

Ja, det är ingen fara. Jag flög i vecka 17-18 och det gick bra. Min prinsessa är nu 7 månader

/Kramiz A

• Zela

Det är inga som helst problem, det enda du behöver tänka på är att dricka extra mkt vatten eftersom det är så uttrokande att flyga, samt att röra dina ben mycket.

Det är lite större risk för blodpropp när man flyger och sitter stilla länge. SÅ gå upp och gå/stå lite (kanske ofrånkomligt när man måste dricka så mkt eller bara rör benen då och då när du sitter ner.

Ha en skön resa!!

• jagälskarallaminabarn

Någonting jag läst att vissa rekommenderar till den som flyger eller av någon annan anledning sitter mycket still är stödstrumpor. De finns receptfritt på Apoteket, viktigt dock att mäta vaden direkt när du rest dig på morgonen eftersom foten svullnar under dagen och man då får fel storlek om den mäts vid den tidpunkten.

Hör gärna med din bm vad h*n säger som stödstrumpor, särskilt då det finns olika sådana vad gäller kompression så du i så fall får rätt sort på en gång. Trevlig resa!

• jungfu

Tack för era svar! Jag kom att tänka på att piloter och flygvärdinnor blir ju också mammor. Och (om jag minns rätt) läste jag i en intervju med en pilot att hon inte blev omplacerade till "flygfri tjänst" förrän hon var i 6:e månaden...
    Så det är nog okej .

Ha det bra allihop!

• Sunshine78

Det är ingen fara! Man sätter gränsen på många bolag vid ca v.32(i vissa fall senare) och det är inte på grund av att det är farligt utan för att man vill undvika förlossning ombord.Flygvärdinnor får oftast bara jobba tills v.12(med läkarintyg tills v.16) och det p.g.a en arbetsmiljö som inte är den bästa.Lyft,tunga vagnar..turbulens osv.Gravida piloter och styrmän får flyga längre p.g.a av de sitter ner och inte anses vara utsatt av en skadlig arbetsmiljö därinne i cockpit.

Ha det trevligt på resan!

• öresund

Jaa, det är bara att åka! Jag ska själv ut på långresa (15 timmars flygresa) i vecka 13-14. Är inte orolig, har kollat med BM om det är nåt man bör tänka på. Här kommer tips (samma gäller även för icke-gravida förstås):

- Rör på dig mycket, upp och stå!
    - Checka in tidigt så du får gångplats eller likn. där det är lätt att ta sig ut.
    - Bunkra i handbagaget med extra dricka, frukt, kex etc. Ibland är det långt mellan serveringarna.
    - Kolla med ditt försäkringsbolag vilket olycksfall/sjukdomsskydd du har, och vart du ska vända dig OM nåt skulle hända under tiden du är iväg.

Trevlig resa!

Svar på tråden OK att flyga tidigt i graviditeten?