• skogsblomma

Elevassistent, lärare, lönefråga!

Vad tycker ni att jag kan begära som startlön på en fristående grundskola för ett arbete som "pedagogisk" elevassistent och resurslärare?

Jag har femårig utbildning som gymnasielärare och ca ett års erfarenhet av arbete som lärare. Min lön på mitt förra arbete låg på 20 000/månaden (på en gymnasieskola).

• Svar på tråden Elevassistent, lärare, lönefråga!
  • skogsblomma

Ingen som tycker något? Jag vill bara ha "gissningar" eller åsikter, främst från er som jobbar inom skolans värld, som lärare eller elevassistenter.

• FruKarlsson81

Hej!
    Jag arbetar som lärare i särskolan, har en liten grupp på 5 elver. Jag tjänar 23500 och har arbetat i 1,5 år. Kanske kan vara ett stöd.
    Maria

• R Mutt

Beror helt på vilken kommun du arbetar i och vad som ingår i tjänsten. Men lönen som elevassistent/resurs är generellt något lägre än en lärarlön. Man har dock mycket mindre av de tunga bitarna som finns i läraryrket (mindre övergripande ansvar för verksamheten och mycket mindre planering).

Jag har tidigare arbetat som lärare ett år men arbetar nu som resurspedagog (en upphottad variant av elevassistent typ). Jag fick 18 000 i ingångslön i en av sveriges absolut sämst betalda kommuner. Som lärare (6-9) hade jag 20 000 i ingångslön men jobbade då i en bättre betald kommun.

Den största skillnaden arbetsmässigt är att jag har mer fritid nu eftersom jag slipper de adminsistrativa bitarna. Som lärare ägnade jag otroligt mycket tid åt att gå igenom hudnratals elevarbeten, skriva omdömen, göra åtgärdsprogram, planera lektioner, beställa amterial, träffa fölräldrar mm. Visst gör jag en del sådant även nu men myyyycket mindre. Tar inte alls med mig jobbet hem på samma sätt.

Det är också skönt att ha fokus på en mindre grupp elever. Som ämneslärare hade jag hundratals ungar att ha koll på. Nu har jag en handfull (varav huvudansvaret är för bara en elev). Det gör det lättare att se resultaten av det arbete man gör.

Vill nog gärna arbeta som lärare igen i framtiden men inte så länge barnen är små. Den lägre lönen känns inte som en uppoffring!

Svar på tråden Elevassistent, lärare, lönefråga!