• LOVESHOES

Hemsk Klåda!!!!

Är i vecka 32+6.
    Har fått en hemsk klåda överallt på kroppen.. Jag kan bara inte sluta klia. Det är något hemskt jobbigt..
    Finns det fler som haft problem med klåda???

Har ni några tips vad jag kan göra för att lindra klådan..

Mycket tacksam för hjälp!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-19 16:10:18:
    Tack för bra tips..
    Jag ska till Bm imorgon så jag ska säga till om klådan... Vill verkligen få ett stopp på klådan..

• Svar på tråden Hemsk Klåda!!!!
  • L7671

Ta och ring din bm. Det finns ju klåda som uppkommer just gravida men kommer inte ihåg ifrån vad. Så jag skulle kolla med henne och se om det kan behandlas.

• Dinosaurien

Kontakta din BM! Det kan vara (men behöver inte vara) problem med din lever som ger dig klåda. Så ring BM och se till att det blir kollat!

• Miss Love

Klåda när man är gravid uppstår ofta på magen, händerna eller fötterna. Beror på att huden tänjs ut. Klåda över hela kroppen ? kan vara ett tecken på att levern inte orkar med den ökade belastningen som uppstår under graviditeten. Då måste dina levervärde övervakas extra. Kan hjälpa: Vid begränsad klåda: smörj in det kliande partiet med hudkräm eller salva.
    Ett måste: Berätta alltid för barnmorskan om du har mycket klåda, förhöjda levervärden bör övervakas. Jag hade klåda jag med men mina levervärden var bra, men man ska alltid kolla upp det!

• nicke nyfiken76

Du kan ha fått problem med levern, hepatos. Det slutar inte klia, tyvärr. Ring din BM. Du får medicin som hjälper. Det enda som hjälpte mig var att duscha. Både kallt och riktigt varmt.

• kinsan

Jag hade graviditetshepatos, dvs leverpåverkan av tydligen okänd anledning. Hade klåda i händer o under fötterna. De övervägde att sätta igång mig men det kom av sig själv, tre v för tidigt.

• falken

Finns nåt som heter PUPP också, kommer inte ihåg vad det står för eller om det går att behandlda, hudsjukdom under graviditet är det iaf. Hör med BM som sagt.

• falken

Klippt ur "Läkemedelsboken", en handbok för läkare.

En graviditetsspecifik kliande dermatos är s k PUPP;
    ?pruritic urticarial papules and plaques of pregnancy?.
    Denna sjukdom förväxlas lätt med läkemedelsexantem,
    men kvarstår fram till förlossningen
    även efter att alla läkemedel har satts ut.
    Klådan kan lindras med mentolsprit 5%, steroidkräm
    och antihistaminer i tablettform till natten.

Tja, ofarligt alltså, men jobbigt.

• paddanpuff

En till, jag har klåda på brösten så jag håller på att dö på riktigt. Har kliat så både i vaket och sovande tillstånd så jag har gjort sönder vårtorna. De är spruckna längs sidorna. Jag har inte gjort så mkt mer än att duscha de områden som kliar mest för stunden ( Har fler än så tyvärr ) med kallt vatten och sen smörjt in allt. Men om det har hjälpt det vettifasen...Lider verkligen med dig det e Förj****ligt!

• bebbe made in italy

Klådan kan vara ett tecken på havandeskapsförgiftning, som sagt ring din BM....

Jag har ett mirakel i min mage
  • LOVESHOES
    paddanpuff skrev 2007-12-19 01:00:08 följande:
    En till, jag har klåda på brösten så jag håller på att dö på riktigt. Har kliat så både i vaket och sovande tillstånd så jag har gjort sönder vårtorna. De är spruckna längs sidorna. Jag har inte gjort så mkt mer än att duscha de områden som kliar mest för stunden ( Har fler än så tyvärr ) med kallt vatten och sen smörjt in allt. Men om det har hjälpt det vettifasen...Lider verkligen med dig det e Förj****ligt!
    Usch vad hemskt med klåda just på brösten.. Det har jag ju klarat mig utan..
    Men på benen och armarna är det värst..

• Mammalainen

Klåda är hur jobbigt som helst. Jag hade en massa små utslag över hela kroppen, magen, låren och mest på ryggen. Kollade upp levervärdet som dock var bra. Fick tavegyl utskrivet och det hjälpte mig på några få dagar. Kan kanske vara ett tips. Kolla det med din barnmorska och lycka till!

• FruSundahl

Jag har också fått klåda över hela kroppen. Värst på armar, händer ben och sådana ställen. Zyrlex sa läkaren att man kan ta som gravid. Men fick även ta leverprover för att se så att det inte var det.

Det man inte minns har inte hänt
Svar på tråden Hemsk Klåda!!!!