• Anonym

Skelögd/vinögd

Det är så tabu att fråga, så jag tar det här. Känner mig dum som frågar men...

Hur ser en människa som är skelögd/vinögd?
    Ser man lika bra som en "vanligt ögd" människa, eller är det suddigt?

Ni som är skelögda/vinögda, känner ni att andra som ni möter behandlar er illa?

• Svar på tråden Skelögd/vinögd
  • Anonym

Hur ska en som är skelögd/vindögd veta hur andra som inte är det ser? För dem är det väll normalt som de ser.

• Anonym

Finns kanske forskning?

De har ju forskat fram hur djur ser, och till och med visat bilder på hur ett vist djurs seende är. Kanske det finns något sådant fast på människor...

• Anonym (optiker)

Trycket iväg för fort
    På viss syns det och på andra inte.
    De tydliga där vet man liksom inte vilket öga man ska ta ögonkontakt med för de tittar på olika saker.
    Tex ena på dig och andra 20cm bredvid dig.
    Andra skelar bara ibland och då är det svårare.
    Sen finns det så kallad dold skelning som inte syns om man inte provocerar fram det.
    Ang synen så kan man antongen se lika bra, men vanligt är attt det skelande ögat är svagare.

• Minna1982

Man ser ofta sämre på det ögat man skelar med, men skelning beror på att muskeln ej används lika mkt.

Jag skelade som liten, och litegrann nu om jag är trött, full osv. och när jag var mindre och hade "lapp för ögat" blev jag retad, men det var inte så allvarligt.

Gäller det ditt barn? Om man går till ögonläkaren tidigt kan man rätta till det. Jag gick från att vara totalt skelögd till att man bara ser det vid tillfällena nämna ovan, så för de flesta fungerar det.

• Susanneh

Min dotter skelar på båda ögonen beroende på vart hon tittar. Jag tycker hon ser bra. Vi ska till st: Eriks ögonsjukhus på torsdag på första kontroll, då får vi väl veta.

Du kan fråga mig på torsdag så kan jag berätta :=)

• Hannah76

Man ser vanligt. Jag skelar utan linser. Sen så brukar det ögat man skelar med (om det bara är ett) förlora lite av sin förmåga, jag kan tex inte se i en kikare på normalt sett, jag ser då bara med det öga jag inte skelar med.

• Anonym

Jag själv sägs (av min familj) ha varit lite vinögd eller skelögd som liten, men är inte det nu (vad jag vet eller ingen som påpekar iaf) och det är inget jag kommer ihåg att jag själv har varit om man tänker synmässigt. Om de skämtar eller inte vet jag inte. Kan det rätta till sig självt? hade glasögon som liten men inte nu.

Är det ärftligt?

• Anonym (optiker)

Växer ofta bort och som lite korrigeras man med glasögon eller en lapp för ena ögat.
    kan vara ärftligt, beror på orsaken.

• Anonym (M...)

jag är skelögd på högra ögat. Jag har glasögon, och är lite astigmatisk på det ögat. Skelar mer när jag är trött.  Det högra ögat har lite sämre syn än det vänstra. 

Folk behandlar mig inte alls illa. Är en väldigt utåtriktad person och jag jobbar i ett service inriktat jobb där jag träffar massor med människor varje dag.  Är även gift sen tio år tillbaks.

• Minerad

Helt off topic vill jag bara lägga in det fantastiskt roliga skånska uttrycket för företeelsen, nämligen att vara pittögd.

• Anonym (Undrar också)

Undrar det också. Diskuterade detta med en kompis men vi vet inte.

Svar på tråden Skelögd/vinögd