• MyFine

Får ena föräldern vab:a när andra är föräldraledig?

Hittade ingen info på FKs hemsida, så jag frågar allvetande FL istället.

Får min sambo vara hemma för vård av barn på vår 3åring samtidigt som jag är hemma för föräldraledighet för vår en-månaders bäbis?

• Svar på tråden Får ena föräldern vab:a när andra är föräldraledig?
  • Tjej 83

varför inte?
    ni får väl ta fp på avrsitt barn.
    tänk om du måste åka till bvc, ska du släpa med en sjuk unge då med?
    neee så måste FK gå med på att han ska vabba ju..

jag hade gjort så iaf.

• alabaster

Jo, man får om båda barnen är sjuka och ena föräldern måste ta med ena barnet till akutsjukvård.

• Nea 85

Jag tror inte man får göra så...
    Men däremot får sambon ta ut VAB om "barnets ordinare vårdare" är sjuk.

Som när jag låg i magsjuka så kunde min sambo ta ut VAB och vara hemma med barnen, trots att jag får min FP som vanligt...

• alabaster

Nej du får inte fp som vanligt utan du får sjukpenning.

Nea 85 skrev 2007-12-18 23:06:58 följande:

Jag tror inte man får göra så...Men däremot får sambon ta ut VAB om "barnets ordinare vårdare" är sjuk.Som när jag låg i magsjuka så kunde min sambo ta ut VAB och vara hemma med barnen, trots att jag får min FP som vanligt...
  • MyFine

Äsch då.. Nåja, blir till att koka starkt kaffe imorgon bitti då..

• Nea 85
    alabaster skrev 2007-12-18 23:09:39 följande:
    Nej du får inte fp som vanligt utan du får sjukpenning.Nea 85 skrev 2007-12-18 23:06:58 följande:
    Men hur gör man då då?
    Jag ringde till FK och frågade och då sa de att min sambo kunde anmäla VAB, men de sa inget om att dra bort från min FP. Men FP:n och sjukpenningen är väl samma? (allstå lika mkt pengar..)
    Hur anmäler man om sjukpenning isf? Nu handlade detta bara om en dag. Men fan man är ju livrädd att "fuska" med FP/VAB... Men måste ju säga att det är lite halvkrångligt ibland och knappt att de på FK vet vad som gäller??
  • alabaster

Man sjukanmäler sig, de stoppar din fp och du får sjukpenning istället (det är nog ungefär samma summa men det tas inte av dina fpdagar). Pappan vabbar eller tar föräldrapenning beroende på barnets ålder.

Nea 85 skrev 2007-12-18 23:14:55 följande:

Men hur gör man då då?Jag ringde till FK och frågade och då sa de att min sambo kunde anmäla VAB, men de sa inget om att dra bort från min FP. Men FP:n och sjukpenningen är väl samma? (allstå lika mkt pengar..)Hur anmäler man om sjukpenning isf? Nu handlade detta bara om en dag. Men fan man är ju livrädd att "fuska" med FP/VAB... Men måste ju säga att det är lite halvkrångligt ibland och knappt att de på FK vet vad som gäller??
  • Nea 85
    alabaster skrev 2007-12-18 23:18:00 följande:
    Man sjukanmäler sig, de stoppar din fp och du får sjukpenning istället (det är nog ungefär samma summa men det tas inte av dina fpdagar). Pappan vabbar eller tar föräldrapenning beroende på barnets ålder.Nea 85 skrev 2007-12-18 23:14:55 följande:
    Ok! Det va ju smart
    Tack för infon!
  • mirakelmamma

Om du är sjuk själv eller om båda barnen är sjuka så kan en av er ta VAB för det äldre barnet och den andra ta FP. Är en förälder sjuk sak denna sjukanmäla sig (en dags karens) och den andra kan ta FP eller VAB. Om du har en så litrn bebis på bara en månad så kanske reglerna är annorlunda. Ring till kundtjänsten hos FK och kolla med dem. Du behöver inte presentera dig eller nåt om du känner att du vill vara annonym.

• Moniqe1979

har ni 2 barn kan båda vara hemma på fp (för varsitt barn altså) så förstår inte varför den ena inte skulle kunna vara hemma för vård av barn för den äldre om den är sjuk samtidigt som den andre har fp för det andra barnet. men ring fk och kolla för säkerhets skull. har inte barn själv ännu men jobbar med personal och paret vi har här som har tvillingar kan båda vara hemma vid behov men vet som sagt inte vad de får i ersättning men de anmälder frånvaron för varsitt barn...

• Almeli

När vi fick vår andra son å det upptäcktes att hans ena lunga va missbildad,då fick min man ta vab för den store och fick åxå vab fsktiskt för melker men det berodde nog på att vi var inlagda på sjukhus då???Vet att det finns en regel om att är barnet yngre än 160 eller 180dagar kommer inte ihåg detta nu då får man inte ta tillfällig men kolla upp det helt klart det hade jag gjort.

Svar på tråden Får ena föräldern vab:a när andra är föräldraledig?