• Johanninen

Hjälp? Bebisen slemmig i halsen...

Vaknade för en timme sen av att våran lilla tjej på fyra månader höll på att kvävas i spjälsängen... Hon hostade upp slev som hon sen försökte andas in... Fick upp henne över mina knän på mage och gned henne på ryggen, och då kom det upp en massa vattnigt slem, men det rosslar fortfarande, hela halsen låter full av slem, sådär så man vill hjälpa till och harkla åt henne...

Vad kan jag göra för att hjälpa min lilla tjej? Har ingen slemlösande medicin hemma, ifall att det skulle ha hjälpt, men alla tips är välkomna!

• Svar på tråden Hjälp? Bebisen slemmig i halsen...
  • kristensen

försök ha henne sittandes oss dejj en stund eller svep en filt å gå ut på balkongen nå minut. eller ge henne ljummen blåbärssoppa. dem tipsen jag fick från sköterskan när min son va likadan=)

• Canberra

Sitt med henne i famnen sa hon kan sova/vila sittandes upp/liggandes mot dig istallet for att ligga pa rygg. Da aker slemmet ner lattare, istallet for att fastna i halsen. Att massera ryggen precis som du gjorde ar jattebra. :) Bra instinkt. :)

Det kan hjalpa att andas in varmvattensangor. Satt pa duschen pa hett vatten och sitt i badrummet - inte i sjalva duschen, risk for brannskador! - eller satt pa en vattenkokare i hennes rum och lat den koka upp gang pa gang.

Man ska inte anvanda Vicks direkt pa kroppen pa sma barn, men du kan prova att smeta lite Vicks pa tex lakanet eller pa dina klader, det kan hjalpa lite mot tappt nasa och slemmig hals.

Jag har for mig att man inte ska anvanda slemlosande hostmedicin pa barn under 2 ar (eller ar det 1?) i vilket fall, men kolla upp med apoteket imorgon om det finns nat.

Usch, det ar sa himla jobbigt nar de ar sa hjalplosa. Lider med dig - varje natt kanns som en evighet men det *blir* battre sa smaningom.

• holy

Jag skulle åkt in akut. Det kanske är RS-virus och då kanske hon måste få hjälp med att få upp slemmet.

• deeeeee

Jag skulle ringt vårdguiden och ant åkt in!

• Nettusen

Blåbärssoppa?? till en bebbe på 4 månader.. hmm... hade inte jag gett det ger ju trög mage.. det räcker ju me slemmet tycker jag! då e det bättre me ersättning eller bara ge lite ljummet vatten! sen hade jag ringt till bm eller till vårdcentralen... det kan vara RS-virus!!! flera barn som börjar me att vara jätteslemmiga och då måste bebben in!! lycka till!

• five4life

Hur har det gått för lilltjejen? E allt bra? Kram!

^^Älskar mina pojkar mest i hela världen!!^^
  • Johanninen

Jorå, nu är det lugnt... Hon ligger och sover. Smorde Vicks på pyjamasen, ska avvakta under dagen och se hur det blir, fortsätter hon som inatt så ska jag nog försöka få komma in till sjukan!

• PecklinG
    Johanninen skrev 2007-12-19 07:43:16 följande:
    Jorå, nu är det lugnt... Hon ligger och sover. Smorde Vicks på pyjamasen, ska avvakta under dagen och se hur det blir, fortsätter hon som inatt så ska jag nog försöka få komma in till sjukan!
    Jag om min svärmor satt och pratade igår om hur man kunde lindra förkylningar när jag och min kille var små och då pratade hon om vicks. Hon sa då också att det var dåligt att de slutat med det! Men tydligen har de ju inte gjort det ifall du använder det! Snälla vart har du köpt det nånstans??
  • holy

Finns på Apoteket.

PecklinG skrev 2007-12-19 09:42:35 följande:
    Jag om min svärmor satt och pratade igår om hur man kunde lindra förkylningar när jag och min kille var små och då pratade hon om vicks. Hon sa då också att det var dåligt att de slutat med det! Men tydligen har de ju inte gjort det ifall du använder det! Snälla vart har du köpt det nånstans??
  • Johanninen

Uppdatering! Bebisen och jag har varit hos doktorn två gånger idag, först familjeläkaren, där vi fick konstaterat att bebisen har nån form av litet virus, och blev hemskickade med luftrörsvidgande Ventoline. Hann vara hemma ca 2 timmar, under vilka jag flera gånger försökte ge bebisen medicinen. Hon var inte alls sugen på den, utan spottade bara ut, hur jag än betedde mig. Till sist blev hon ledsen, och då hörde man verkligen hur svårt hon hadde att andas. Snabbt samtal till HSU, som hörde henne i bakgrunden och genast avbröt sin något uppgivna förklaring av hur man gav medicin och skickade oss till barnakuten. Där fick vi diagnosen falsk krupp, och lilltjejen fick andas in adrenalin, och fick dessutom kortisonlösning... Så nu låter hon i alla fall lite bättre, och vi vet vad det är för fel på henne, och kan hålla oss lugna om hon börjar låta illa igen! Tack för alla tips och råd!

• Tjohalia

falsk krupp hade min son (9 månader gammal) för några veckor sen, riktigt obehagligt var det när han inte fick åt sej luft ordentligt! Vi fick också åka in akut om inhalera adrenalin och ge honom kortison, sen blev det bättre tack och lov!

Mamma till *JOLINE -05 * och *ALEX -07*
  • beadis

hon har ingen hosta eller?
    Våran lille har fått diagnosen förkylning astma.....var de helt säkra på att det var falsk krupp...tyckte att hennes symptom lät som min killes. Han hostade upp slem.... låter hon pipig i andningen?

• Tjohalia

skillnaden mellan astma och falsk krupp är tydligen att om dom har astma så har dom svårt att andas ut, är det krupp så har dom svårt att andas in. Dom var lite inne på astma när vi var in och frågade ut oss, men det var det ju inte som tur är!

Mamma till *JOLINE -05 * och *ALEX -07*
  • Johanninen

Jo, hon hostade en hel del... Lät precis som en hund som skällde, så det var tydligen typisk krupphosta... Idag är allt i alla fall mycket bättre, även om hon fortfarande är rejält förkyld!

• beadis

det är ju skönt att det är bättre idag...
    men ingen pipig andning i allafall?

Svar på tråden Hjälp? Bebisen slemmig i halsen...