• Grus grus

Sorgedikt som barn från tre år kan förstå (om att förlora någon)

I vår kommun ska varje förskola ha en "sorgelåda" som ska tas fram ifall ett barn på förskolan dör, eller någon nära anhörig till något barn till exempel förälder eller syskon.
    Lådan är alltså till för alla de övriga barnen på förskolan. Man ska ha en liten samling, tända ljus och förklara för de andra barnen vad som hänt. (Förutsätter just nu att det drabbade barnet inte är på förskolan den dagen) Vi tänkte ha en liten enkel fin dikt, men alla jag hittar är så krångliga och för vuxna. Jag har försökt knepa lite själv, men det blir inte bra. Kan någon hjälpa mig?

För er som aldrig hört talas om det:
    Sorgelådan KAN innehålla:
    ljus, blommor (plast), en saga (till exempel "Adjö mr Muffin" tror jag att den heter) bilder på till exempel gravsten för att tydliggöra, cd med lugn instrumental musik (kanske klassisk) och övriga saker som läggs i för just den specifika situationen som hänt exempel bilder på barnet, en bil (om olycka) osv.

Mamma till Lovis!
  • Svar på tråden Sorgedikt som barn från tre år kan förstå (om att förlora någon)
  • Pellerbom

Den här tycker jag är fin...

Gråt inte för att jag är död
    Du har min röst
    den finns i dig
    den kan du höra när du vill
    Du har mitt ansikte
    min kropp
    Jag finns i dig
    Du kan ta fram mig
    när du vill
    Allt som finns kvar
    av mig
    är inom dig
    Så är vi jämt tillsammans
    Barbro Lindgren

• Grus grus
    Pellerbom skrev 2007-12-19 18:34:41 följande:
    Den här tycker jag är fin...Gråt inte för att jag är död Du har min röst den finns i dig den kan du höra när du vill Du har mitt ansikte min kropp Jag finns i dig Du kan ta fram mig när du vill Allt som finns kvar av mig är inom dig Så är vi jämt tillsammans Barbro Lindgren
    Jättefin! Finns det fler som har dikter? Vill ha några alternativ till arbetskamraterna.
    Mamma till Lovis!
Svar på tråden Sorgedikt som barn från tre år kan förstå (om att förlora någon)