• Aaattans Marie

Julgran när man har spädbarn?!?

Fick höra något konstigt idag: att det är farligt att ha julgran hemma när man har spädbarn. Att barnet kanske inte tål granen? Kan det ligga något i det?

♥ Oscar 030706 & Thea 071128 ♥
  • Svar på tråden Julgran när man har spädbarn?!?
  • ruffe4

om allergi visar sig är det väl bara att slänga ut den, de flesta tål nog en julgran

• trollmammsis

heller aldrig hört, våran minsta var 3 månader förra året och hon sov så sött under granen på en pälspläd

• blonde redhead

Granallergi är ganska ovanligt. Man märker fort om dom reagerar på det.

Vår son är ganska allergisk mot det mesta, men gran har han aldrig reagerat på.

• Eva och Nadjas mamma

Har heller aldrig hört det. Vi ska ha julgran iallafall, fast det blir nog lite jobbigt för nu har vi en ättrig ettåring som kommer att älska att plocka ner alla färgglada kulor. Förra året var hon inte ens två veckor men då hade vi också gran, och hon fick inga men av det iallafall.

• Aaattans Marie

Min dotter är 3 veckor och kommer ju inte direkt klättra i granen, så visst verkar det inte särskilt troligt?

♥ Oscar 030706 & Thea 071128 ♥
  • Corgi

Klart vi ska ha julgran! Märks allergi så får vi väl slänga ut granen!

• Me o Mike

Japp det har jag hört!! Att om man kan och vill så ska man undvika riktig gran de första 2 åren.. Så jag har kört med plastgran dessa år..
    Men alla gör smo de vill!

• Octobers

Inga problem tycker jag. Tror inte att det kan utveckla allergi direkt. Har man det så har man. Är du eller pappan allergiska mot gran så hade ni ju valt bort den av det skälet men har ni det inte så tror jag inte att det är ett problem alls. Hoppas ni får en härlig jul med vacker gran.

• Birgitta2

Jag vet att man kan få otäcka utslag om man sticker sig på granbarren. Kan det vara det de menar? Själv har jag alltid haft gran, ända sen barnens första levnadsår. Ingen av dem har någon som helst allergi mot nånting.

Men.. min teori är också att om man undviker samtliga allergener som finns, så blir risken större att man utvecklar allergi då immunförsvaret inte får en chans att bygga upp ett försvar mot detta. Men... det är min teori.

• blonde redhead

Plastgran är igentligen ännu värre. Allergiläkare varnar för att ha det då dom samlar på sig en hel del damm, vilket är en vanligare allergi och kan orsaka mer skada.

• Me o Mike

Man får väl "blåsa" av den då o då!

blonde redhead skrev 2007-12-19 09:38:13 följande:

Plastgran är igentligen ännu värre. Allergiläkare varnar för att ha det då dom samlar på sig en hel del damm, vilket är en vanligare allergi och kan orsaka mer skada.
Svar på tråden Julgran när man har spädbarn?!?