• marsipan tomte

Någon som har haft en bebis med rs-virus???

Vet inte om detta inlägg är placerat rätt ...om inte så ber jag om ursäkt för det

Jag undrar vad det är för symtom på rs-virus som ett litet barn kan få???

Min lille kille 4,5 månad är jätte snorig och f hostig och även tung andad och nu är jag liv rädd att han ska få rs-virus....han äter dock bra

Men någon här på fl som haft ett barn med rs-virus??

Tänker även ringa en läkare idag så dem får lyssna på honom...

Tack för att du tog dig tid att läsa detta från en oroad mamma

• Svar på tråden Någon som har haft en bebis med rs-virus???
  • pilliss

Låter som när min systerdotter hade RS.
    Hennes största bekymmer var att hon hade svårt o andas.
    De fick åka in flera nätter i sträck pga det.
    Men till slut fick hon låna hem en apparat som som inhalerade medicin ur som underlättade andningen...

Men det kan ju även vara ett helt vanligt virus...
    Bäst är o låta läkare kolla han.

• Puffen

Elliot fick rs när han var 6månader.
    Det tog 3veckor innan läkarna verkligen testade honom med nässvalgs-prov.

Då hade han alltså varit jättedålig i 3veckor!

Men rs går inte att bota, det blir nässpray, ipren och kanske astmamedicin (det fick vi till Elliot).

Astmamedicinen är kanonbra för andningen!

SÖK LÄKARE!! KRÄV NÄSSVALGSPROV!! Nöj dig inte med bara blodprov!

• pyttanopysen

När min hade rs-virus så hade han dessutom hög feber och kunde inte behålla det han åt eller drack. När vi lades in så blev han snabbt uttorkad och fick då dropp. Vi låg nog inne i 4 dar om jag inte minns fel.

• Ljusstrimma

Har precis kommit hem från en sjukhusvistelse med min tjej på 7 månader,var inlagd för RS i 6 dagar.
    Hon hade hög feber,hostade och kräktes upp jättesegt slem.

Hoppas att din lille pojk inte har det.

• 85a

hejsan!!!! blir nästan lite orolig när jag läser tråden... min dotter har haft högfeber, dock inte nu, har fått hosta och kräkts lite slem...!!! vad kan hända då dom har rs viruset???? hon äter även dåligt, dricker dåligt, har trott att det beror på förkyldning och feber. kan det vara rs???

• Puffen

Elliot hade också jättehög feber.

Konstigt att vi inte blev inlagda...

• Jen 82

Min son hade rs-virus när har var 6 dagar gammal. Han hostade och snorade och vi åkte in dagen innan och lyssnade på honom och då sa läkaren att det inte var någon fara men dagen efter tyckte jag att han var tungandad och vi åkte in igen och han blev inlagd, 4 timmar efter att vi kommit in var han så dålig att han behövde syrgas, vi låg inne 1 vecka med syrgas etc.

Själva rs i sig är inte farligt för vuxna eller för alla barn men små barn, under året får ofta andningsbesvär och blir tungandade och då kan man få hjälp på sjukhuset, men tex inhalationer.

Om man är orolig för sin lilla tycker jag absolut att man ska kolla upp det, en förkylning (varesig det är rs eller inte) som sätter sig på andningen ska man absolut kolla upp.

• marsipan tomte

Har precis fått en tid hos barn läkaren idag kl 14 ... men jag fick tjata till mig tiden... för helst av allt så skulle jag avvakta några dagar till tyckte denna sjuksköterska...

Men jag kommer att kräva de prover jag fått tips på av er....

Tack för era svar ni är guld värda....

• Sunni

Hej!
    Be Dr att skriva ut Bricanyl till din lilla kille. Detta fick min son när han hade Rs infektionen han skulle ta 2 ml 3 gånger om dagen. Visserligen är han 7 mån och din lilla pojke är bara 4,5 mån men fråga i alla fall. Medicinen vidgar luftrören så de små kan andas lättare och ge Nezeril för nästäppan då blir det lite lättare för honom att andas genom näsan och det blir lättare för honom att äta också. Hoppas det löser sig för er.

• Veratyra

Min lill-tjej fick en RS-virusinfektion när hon var 2 veckor. Hon slutade äta, hade feber, hostade så att hon kiknade. Det bubblade segt slem ur munnen på henne. Hon hade väldigt mycket indragningar (det ser ut som om de andas med hela magen). Väl på sjukhuset fick hon så långa andningsuppehåll att hon fick ligga i respirator ett par dagar. Hon behövde syrgas i drygt en vecka. Fick inhalera koksalt och pulmicort.

Men - det är oftast bara prematura barn eller nyfödingar, som blir så dåliga som min flicka var.
    RS-virus har de flesta vuxna människor haft 3-4 gånger under livet, utan att ens veta om det. För de allra flesta yttrar det sig som en vanlig förkylning.
    Det finns ingen behandling mot RS, man kan bara lindra och dämpa symptomen - bland annat genom astma-medicinering.

Så länge ditt barn har aptiten, så tror jag inte att du behöver oroa dig alltför mycket. Se till att han sover med höjd huvudände. Prova Nezeril alternerat med koksalt till näsan. Försök suga rent i näsan med en näs-frida innan han ska äta (lös först upp snoret med koksalt).

• yasmino06

Min son fick RS i Juni i sommras han var då 8 v gammal, han låg inlagt på sjukhus i 2v.
    Vi märkte det på förmiddagen, jag skulle ta upp honom och märkte att han andades jätte dårligt och hade jupa indragningar i sidorna men han hade inte feber eller antydan på något slem eller sånt, vi åkte akut till sjukhuset där dom tog saturation som inte såg bra ut alls så han fick inhallera koksalt och kortison, sen blev vi skikade till Astrid lindgrens barnsjukhus där vi blev inlagda men det var två dagar senare som dom testade för Rs,antagligen för att det var sommar och ingen misstänkte Rs, men han hade RS och vi blev skickade till KS huddinge där vi fick ligga en dag och sen blev vi skickade till Sös med ambulans och min son i cpap (andningshjälp)där låg vi i några dagar tills det hellt plötsligt blev kritiskt för min son, han behövde salter och blod och hanns saturation sjönk ordenkligt så han skickades akut till Astrid Lindgres intensivavdelning för barn där han fick ligga 4 dygn och få salt i blodet och blod + många olika provtagningar om det skulle vara någon mer sjukdom inblandad än Rs, han fick också antibiotika i förebyggande och det togs ultraljud på hjärna,hjärta och njurar men inget fel så det var bara en ordenklig RS infektion.
    Han låg i cpap i 1 1/2 v och sondmatades tills två dagar innan vi fick åka hem.

• marsipan tomte

Hej

Nu ska jag uppdatera er... min son hade lungeflammation...så det blev pencelin i 10 dagar... läkaren skrev också ut mollipect till honom... han är lite bättre men fortfarande så flås andas han men han blir nog bättre.... hoppas jag....det var i allfall inte rs virus....

God jul på er

• Mandyyy

Vår lille kille(4månader)fick RS-virus för drygt en månad sedan..=(
    Han var inte direkt snorig (inte i första tiden iallafall)Men rosslade väldigt mycket. Det lät riktigt jobbigt när han andades. Fick aldrig någon feber dock.
    Så vi åkte så klar in med honom medsamma (hönsmamma som man är)
    De lyssnade på honom & kunde konstatera att det var RS.
    (fick tillbringa 4 dagar på barnakuten)
    Så jag tycker absolut ni ska åka in & låta någon lyssna på honom.
    Men det är bra att han äter, försök ge honom lite vatten efter att han har ätit. Mjölken gör det lite tjockt i halsen.
    Hoppas han blir bra!
    Kramar

• Thina
    Svar på #12
    Hej!
    Jag har en liten son som jag oroar mig för att han ska få
    RS viruset. Din son har hafft det och du skrev att han inte
    var så förkyld utan mest hadde det jobbigt med andningen.
    Min son andas lite tungt och det piper då han andas ut, han har ingen feber och han ammar som vanligt. Gjorde din son det?

Jag har tid idag på Bvc och skall då be att ngn doktor lyssnar
    på honnom.
    Han är ett prematurbarn ( född V27+2) så jag vet
    att han är extra känslig.
  • mama cherry

Jag trodde RS-virus bara existerade under vintertid? Det har jag läst nåt om på BVC tror jag... att det var som starkast under nån/några månader och sen dog ut liksom. Eller?

• Billabong

Känner att det behövs lite lugnande info.
    Det är endast 1-2% av alla barn som får RS som behöver sjukhusvård, övriga blir "bara" rejält förkylda och då funkar egenvård bra (näsdroppar, höjd huvudände på sängen o näsfrida). Men verkar de ha dålig allmänstatus eller problem med andningen ska ni givetvis ta dem till sjukhus!

Läs gärna här för saklig information om RS-virus.
    http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=21127

(Missa inte att klicka er vidare så att ni läser alla kapitlen om RS!)

Svar på tråden Någon som har haft en bebis med rs-virus???