smördegsinbakad kyckling
Någon som har ett recept på smördegsinbakad kycklingfilé? Tänkte göra det i kväll men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga.
Någon som har ett recept på smördegsinbakad kycklingfilé? Tänkte göra det i kväll men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga.
någon???
Har aldrig hört talas om smördegsinbakade kycklingfileer, brukar bara göra en slags hemmavariant av Chicken Kiev själv.
Vik ut fileerna och banka dem så de blir platta, sedan brer du rejält med philadelphia ost med vitlök och örter (eller annat märke) över den utplattade fileen, rullar ihop den till en rulle, fäster med en tandpetare, vänder i ägg och ströbröd och så in i ugnen på 175 grader tills de är genomstekta.
Jättegott!
sötasofie: lät jättesmaskigt vad brukar du ha till?`????
Smördegsinbakad kycklingfilé
4 Portioner
4 Större eller
8 Mindre kycklingfiléer
4 Djupfr smördegsplattor Ägg till pensling
Marinad:
1 dl Madeira
1 tb Finhackad gul lök
1 ts Salt
1 Krm svartpeppar
1/2 ts Timjan
1 Smulat lagerblad Ugn 225 grader Sås:
1 dl Madeira
2 dl Buljong (tärning
1/2 tb Arrowrot (eller potmjöl)
Blanda marinaden av alla ingredienserna, gärna i en kraftig plastpåse. Lägg i fileérna och lägg påsen i kylskåpet ca 12 timmar. Vänd den ett par gånger Dela de tinade smördegsplattorna i 2 delar. Kavla dem till dubbel storlek. Lägg en filé på varje platta och vik till ett paket. Lägg dem på en plåt med skarven nedåt. (Hit går rätten att förbereda) Pensla paketen med ägg och grädda ca 35-40 min i mitten av ugnen. Servera genast med såsen och en härlig sallad. Såsen gör du genom att blanda alla ingredienserna i en kastrull och sjuda upp under vispning. Smaka av och servera.
Teresan: När vi ska lyxa till det riktigt så serverar jag hemgjorda pommes frittes till, men till "vardags" blir det kokt potatis och broccoli