• pyret 08

propp i låret...?

Hur känns det att ha propp i låret? Hur fort går förloppet från först värk till svullnad till värme?
    Jag fick helt plötsligt värk må natt när jag skulle sova,känns som irriterande typ växtvärk i mitten på framsidan av vänstra låret.Tyckte det va lite bättre på dagen och framåt kvällen kom det igen och har nu suttit i hela natten och fortfarande.
    Gör inte jätteont utan mer som en lite molande värk.
    Verkar inte vara svullen eller varm.
    Vad är detta?
    Vet att man kan lätt på blodpropp som gravid och jag hr varit sängliggande också stor del pga besvärlig graviditet.
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden propp i låret...?
  • Busungarnas mamma

pyret 08

Det är svårt att säga, men jag tycker verkligen att du ska låta någon titta på det.
    Jag själv fick en blodpropp i ljumsken när jag var gravid.

Sitter du med benet högt?
    Är det varmt? Rött? Svullet?

• aktuelle

jag trodde jag hade fått en propp på benet, men det var inte varmt eller rött men var som en knöl och värkte när jag gick. var och fick det kollat och det visade sig att det var ett blodkärl som brustit. det var ingen fara utan försvinner av sig självt... men far och få det kollat.

- du behöver inte resa långt om du reser med någon du älskar -
  • pyret 08

Jag ringde o de ville att jag skulle komma in för koll.Det är tydligen vanligt m propp hos gravida o symptomen kan va luriga.
    Undersökte m UL m de hittade inget.
    antagligen någon nerv i kläm.
    skönt!
    nu ett par dagar senare har det lagt sig lite...hoppas d går över..

• xenaa

Det är vanligt med propp i benet alltså i vaden brukar den sitta i sånna fall, vanligt under grav.

Men det ska kännas varm, febrigt osh vara svullen och rött och göra ont då.

De låter mer som att det är iscias eller nått. sitta nån nerv i kläm som du skrev mkt möjligt

♥Leo 07-06-22♥
  • Fjolltuss

jag fick en blodpropp från knät upp till ljumsken.. blir som en varm känsla sen svullet.. min lår var 4 cm tjockare än det andra..
    som "takk" för det får ja ta sprutor under hela grav oh även 6 veckor efter som ska hindra att en ny kommer tillbaka...
    ska till förlossningen imorn så dom får visa hur dom ska tas.. inge roligt men vad gör man inte...

• kramanna

Fjolltuss, jag får samma sprutor som du ajjj kul liksom.

Pyret08, dom borde kunna se på blodprov huruvida du är i propp-riskzonen - om du är det så ska dom nog ge medicin också. Hoppas du inte råkar ut för propp!

• Fjolltuss

kramanna, Nej inge vidare... dom gör juh ont som faen med.. fick samma när ja låg inne... bölade igår nere på förlossningen.. men som tur va så var BM jätte snäll :)
    har du tagit dom länge eller?

• kramanna

Jo dom svider ju jättemycket, det är som getingstick :/ fast bm bara skrattar och menar att jag ju faktiskt ska genomgå en förlossning också
    Har tagit dom i 3 veckor nu, man vänjer sej ju. Det gör egentligen mindre ont när man sticker sej själv, konstigt nog?

• Fjolltuss

jo oh sen får ja som att det krampar efter... usch va ja hatar dom.
    haha jo det är juh sant.. bara hoppas att man fixar den sen :P
    okey ja har tagit dom i 4 dar nu oh redan tröttnat på skiten...suck... tycker de gör ondare när man tar dom själv..haha. ska se om man kan lura i sambon att ge mig dom ist :)

hoppas julen varit bra annars =)

• kramanna

Ajjo, måste du ta dom i magen, sprutorna? Jag vägrade ta dom i magen nämligen, så jag får dom i låret istället. Det kanske känns mindre illa?

• Fjolltuss

Nej läkaren sa att ja kan sätta dom varsom.. tar dom i låret. känns som sagt lite mindre där....
    fick ta i magen när ja låg inne på sjukan för proppen oh de vill ja verkligen inte göra igen...

• Lisu

jag tar fragminsprutor och har gjort det sedan v 12. Jag bedövar området med en isbit i ca 1 min sen fungerar det mkt bättre att ta sprutan. Visst, vissa dagar träffar jag något ställe som behövt 2mins bedövning men då är det ju försent. men iiiip vad det gjorde ont innan jag började med isen.

• Fjolltuss

heheh bra tips där :) får ta oh testa det...
    tog i vänster lår idag... gahh ska hålla mig till höger ben i fortsättningen...

Svar på tråden propp i låret...?