• Micki

Hur länge klarar sig skinkan i kylen?

Jag gjorde iordning en julskinka i söndags,hur länge kan den stå i kylen utan att bli dålig?

• Svar på tråden Hur länge klarar sig skinkan i kylen?
  • isisisis

Den är ok i några dagar.
    Sällan mer.
    Gör man den till julafton,så känns den lite ofräsch framåt nyår tycker jag.

• Micki

Tack för svaret! Det kanske är dax att slänga den då..

• Den där Helen

Visst håller den sig väl längre än så?!

• Fannsan

Jag brukar ha min julskinka i kylen ca 2 veckor (eller lite mer) utan att den smakar eller luktar konstigt..

• Kenzie

2-3 dagar har jag läst om den inte får stå långa stunder ute i rumstemperatur.

Älskade Theodor 060329
  • Micki

Lite olika bud

Det är en såndär färdigkokt skinka som jag bara griljerat,vi är bara 2 som äter på den så det kan ju ta ett litet tag att få slut på den.

• isisisis

Den brukar å andra sidan gå att göra pytt i panna på även om den inte känns så fräsch att lägga på mackan.
    Själv brukar jag frysa in skivor efter nån vecka,så har jag det till gratäng eller dyl

• Micki

Det kan jag ju göra (frysa in),tar emot lite att slänga den

• Den där Helen

Att den håller sig iaf minst en vecka trodde ju jag...

• Den där Helen

Klart du inte ska slänga den. Man känner ju på lukt och smak om den är okej.

• Den där Helen

Hur lång hållbarhet har den griljerade julskinkan?
    Svar: Skinkan håller sig 1 vecka i kylskåp. Om skinkan står för länge i rumstemperatur förkortas hållbarheten. Sätt tillbaka den i kylskåpet så snabbt som möjligt!

Så där! Nu vet vi...

(kopierat ifrån scans hemsida)

• zionsmormor

Hej
    Julskinkan håller sig i minst en vecka . om den är färdig kokt eller ugnsbakad.Skall du inte äta mer av den så frys in den. Är precis lika god sedan när du tar fram den.

• Önskan

En vecka ungefär. Ha den bara framme korta stunder så håller den sig så länge.
    Men släng den inte. Sen kan du skära den i skivor/bitar och frysa in. Jag skulle nog skrapa bort senap och ströbröd innan, dock.

Tips på vad man kan göra med den:
    - Makaronipudding (skinka, makaroner, ägg, mjölk, purjolök)
    - Paj med skinka och ost (kanske rester från julosten?)
    - Skink och broccoligratäng med ostsås, potatis till
    - Pytt i panna (så gott med hemgjord pytt!)
    - Risotto med bitar av skinka och grönsaker i
    - Pasta med skinka och ostsås

• Micki

Tack för alla svaren,jag ska frysa in den och så ska jag definitivt göra Skink och broccoligratäng med ostsås av den Räcka ut tungan..

Svar på tråden Hur länge klarar sig skinkan i kylen?