• Maomao

förklistrade tapeter, hur göra?

Måste man ha ett tråg att blöta tapeterna i?
    Hur går jag lättast tillväga?
    skall dom läggas kant i kant eller överlappandes?
    Jag har aldrig använt förklistrade tapeter tidigare men nu är det dags!

• Svar på tråden förklistrade tapeter, hur göra?
  • trollmammsis

nej men har du inte lim på väggen och sen sätter du dit tapeten bara?? det står på rullen om som ska överlappas eller läggas kant i kant..det e superenkelt med förklistrar... vi klistrade bara rätt på väggen

• Miss Lau

Menar du typ easy-up tapeter? De är inte förklistrade utan man smetar klistret på väggen istället för på tapeten. Superenkelt! Om de ska överlappas eller sättas kant i kant brukar stå på rullen.

• Maomao

nej, easy up är det inte. Dom här heter quick up och är förklistrade o ska "doppas i vatten" o sen svälla i 5 minuter.
    Easy up har jag använt förut o är hejare på att sätta upp!
    Men sån tur hade jag inte nu att det blev sådana inte..

• Terryleene

Om det är förklistrade tapeter du menar, och inte easy up, så gjorde vi så att vi rollade på med vatten istället för klister. Ganska mkt vatten och sen upp på väggen. Men detta var ett par år sedan, det kanske har ändrats.

• Miss Lau
    Maomao skrev 2007-12-19 13:48:11 följande:
    nej, easy up är det inte. Dom här heter quick up och är förklistrade o ska "doppas i vatten" o sen svälla i 5 minuter. Easy up har jag använt förut o är hejare på att sätta upp! Men sån tur hade jag inte nu att det blev sådana inte..
    Ok, då är de som "vanliga" tapeter förutom att man tar vatten istället för klister skulle jag tro?

Testa att ta en tapetborste/pensel och stryk ut vatten på baksidan och vik sen ihop våden som en vanlig tapet.
  • Maomao

terryleene:
    Ja, det är precis det jag menar! Men det var alltså inget problem att rolla på vattnet bara?
    Det funkar lika bra som ett tråg då?
    Försökte kolla runt lite på nätet men där stod det bara om tråg överallt.

• Bakeapple

Vi köpte typ ett tråg för sådant på IKEA (billigt), det var en avlång låda med en pinne på mitten. Man fyllde den med vatten och drog tapeten igenom. Sedan vek man ihop tapeten som vanligt och den skulle ligga och svälla en stund. Sedan var det bara att sätta upp. Jättesmidigt!

Svar på tråden förklistrade tapeter, hur göra?