• MajkenN

Rubbad sömn farligt för fostret?

Hej!

Är gravid i vecka 13. Mår allmänt bra, men har svårt att sova. Blir hungrig/kissnödig/täppt i näsan/ligger och funderar/somnar ibland på soffan och kan inte somna om sedan osv. Jag är ändå relativt pigg på dagarna, men någon djupsömn lär det väl inte bli. Å jag som brukar sova som en stock 8 timmar per natt annars. Kan detta vara skadligt för barnet? Hittar ingen info om detta så vore tacksam att höra om någon vet något.

• Svar på tråden Rubbad sömn farligt för fostret?
  • Nufsan
    MajkenN skrev 2007-12-19 14:43:29 följande:
    Hej!Är gravid i vecka 13. Mår allmänt bra, men har svårt att sova. Blir hungrig/kissnödig/täppt i näsan/ligger och funderar/somnar ibland på soffan och kan inte somna om sedan osv. Jag är ändå relativt pigg på dagarna, men någon djupsömn lär det väl inte bli. Å jag som brukar sova som en stock 8 timmar per natt annars. Kan detta vara skadligt för barnet? Hittar ingen info om detta så vore tacksam att höra om någon vet något.
    Jag sov dåligt hela graviditeten och födde en frisk dotter i vecka 39+0.
    Den enda det är jobbigt för är ju dig om du blir för trött på dagarna av för dålig sömn.
    ♥ღ♥Äntligen är vår älskade dotter här♥ღ♥
  • Älsko

Det är normalt att ha en rubbad sömn när man är gravid.. Jätte träligt men normalt.. Efter vecka 25 kanske du har problem med sömnen för att bebisen sparkar för mkt istället..men inget att oroa sig för.

• linhen

Det hoppas jag verkligen inte eftersom jag är gravid med min tredje och har en treåring och en 14-månaders. Den gången jag senast sov en hel natt minns jag inte...

• MajkenN

Hej linhen! Så du menar att man inte får sova sedan heller...

• Jen83

Samma här vissa nätter kan jag ligga och vända och vrida på mig timtals! Jobbar även natt då och då och det ska inte vara farligt det heller sa min bm som själv jobbat natt när hon var gravid Sov när du känner dig trött var rådet jag fick, så försöker ta en liten tupplur på eftermiddagen om jag kan

• bebbe made in italy
    Nä då, de flesta gravida får sömnrubbningar. Barnet sover när det behöver och störs inte av att du är vaken. Själv har jag haft sömnsvårigheter hela gravven första tiden hade jag som dig TS att jag var kissenödig och så, nu vaknar jag 3-5 ggr per natt och ligger klarvaken i timtal, hittar ingen bekväm liggställning och bebben rör sig mkt. Jag blir så irriterad bara för jag har aldrig haft sömnstörningar tidigare och det är ju lixom nu man behöver sova, sedan så blir det ju verkligne nattvak... Men tror oxå att det kan vara en förberedelse inför vad som komma skall då jag upplever att majoriteten av alla gravida har fått svårt med sömnen...
    Jag har ett mirakel i min mage
  • Inana83

Haha det är just på grund av bebisen i magen som jag har sömnrubbningar. Min bebis verkar sova hela dagarna och vaknar till liv vid 23-tiden varje kväll för att börja sparka och hoppa omkring och låter inte mig sova många timmar per natt, sedan skall man upp och kissa, varje gång jag ska vända mig i sängen vaknar jag för magen är så stor nu, händer även att jag måste gå upp och äta något mitt i natten bara för att jag är sååå himla sugen på något inte för att jag är hungrig utan bara för att jag är sugen .
    Sömnrubbningarna man får i graviditeten är nog till för att man skall bli förberedd på vad som komma skall.

• Joje

Hade jättesvårt att sova när jag var gravid med sonen. Men jag sov när jag var trött, oftast efter jobbet i några timmar!

Håller med tidigare inlägg; sov när du är trött!

• Tess och Tyra

hmm hoppas inte det..

• Bobbenn

Barnet har ingen dygnsrytm före v 24 men annars sover det när det vill inte när du gör det

♥♥♥ 2008-03-27 ♥♥♥
  • stara

jag sov i princip inte alls under de första månaderna -nån enstaka timme per natt...! kring v 20 svängde det som tur var (annars hade jag nog blivit galen på riktigt) och än så länge störs jag inte heller av bebisen på nätterna (är i v 26).

när det var som värst blev jag både sjukskriven och fick sömnmedicin.

det är HEMSKT att inte sova, men försök att ta tillvara de stunderna när det går! sov mitt på dagen, på eftermiddagen elr kvällen; när som helst bara du får några minuter sömn.

• Adis83

hehe..samma här
    Har en tre pojkar en på snart 5 en på snart 4 och en på 1½

linhen skrev 2007-12-19 21:05:51 följande:
    Det hoppas jag verkligen inte eftersom jag är gravid med min tredje och har en treåring och en 14-månaders. Den gången jag senast sov en hel natt minns jag inte...
  • bebbe made in italy
    stara skrev 2007-12-21 09:58:06 följande:
    jag sov i princip inte alls under de första månaderna -nån enstaka timme per natt...! kring v 20 svängde det som tur var (annars hade jag nog blivit galen på riktigt) och än så länge störs jag inte heller av bebisen på nätterna (är i v 26).när det var som värst blev jag både sjukskriven och fick sömnmedicin.det är HEMSKT att inte sova, men försök att ta tillvara de stunderna när det går! sov mitt på dagen, på eftermiddagen elr kvällen; när som helst bara du får några minuter sömn.
    mina sömnstörningar har blivit värre! Är i v.24 och  jag har svårt att somna in på kvällen, i förrgår natt somnade jag runt 24, vakande 00:30, 0145, 02:30 låg då vaken till 04:30 och somnade till 7:45 då jag gick upp. I natt somnade jag elva och låg vaken mellan 3-5 och sédan gick jag somnade jag en stund och gick upp kl 06:00, jag är dödstrött på dagarna men kan inte sova Jag håller på att bli galen....
  • Bobbenn
    bebbe made in italy skrev 2007-12-21 10:14:08 följande:
    mina sömnstörningar har blivit värre! Är i v.24 och  jag har svårt att somna in på kvällen, i förrgår natt somnade jag runt 24, vakande 00:30, 0145, 02:30 låg då vaken till 04:30 och somnade till 7:45 då jag gick upp. I natt somnade jag elva och låg vaken mellan 3-5 och sédan gick jag somnade jag en stund och gick upp kl 06:00, jag är dödstrött på dagarna men kan inte sova Jag håller på att bli galen....
    Det är för att bereda dig på sömnlösa nätter med spädbarn kroppen e fantastisk
    ♥♥♥ 2008-03-27 ♥♥♥
  • bebbe made in italy
    Bobbenn skrev 2007-12-21 10:21:03 följande:
    Det är för att bereda dig på sömnlösa nätter med spädbarn kroppen e fantastisk
    Ja den är ju det Jag har tänkt att det är nog en förberedelse men samtdigt tycker jag att kroppen e lite dum för man behöver ju ha all sömn man kan få nu innan bebisen kikar ut och börjar leva rövare på natten Men jag märker att jag klarar av sömnbristen bättre nu, jag funkar i vardagen bättre trots att jag är trött och inte sover ordentligt. För ett år sedan hade jag inte orkat röra mig med denna sömnbristen, jag sov då typ 10 timmar i sträck och låg aldrig vaken, gjorde jag det nån gång var jag dö i flera dar...
  • Loren

Nä det hoppas jag då inte. Första gången jag var gravid så fick man ju sova ifred i allafall, även man inte alltid sov så bra. Denna gång så har vi en 2,5-åring som fortfarande vaknar endel på nätter plus tidiga mornar...Inte mycket att göra åt alltså :)

• AnniPanni

Nejdå det är inte farligt, bara jobbigt för dig att vara trött.
    Det är många som har det riktigt jobbigt med sömnen under graviditeten, hormonerna gör ju att du vaknar både lättare och oftare.
    Jag har en 5åring o en 3,5åring hemma och de få nätterna jag har sovit utan att bli störd de senaste 6 åren går typ att räkna på en hand, kroniskt trött liksom Är nu i v38 och har det så kul att jag vaknar en gång i timmen och är klarvaken, det är skitjobbigt faktiskt men man får ju inte sova så mkt mer med en bebis i huset heller.

Svar på tråden Rubbad sömn farligt för fostret?