torka blad i ugnen...
jag har faktist frågat detta tidigare men kommer ej ihåg svaret och jag kan ju ej söka.
Hade tänkt att torka färska blad i ugnen och göra te på det. Vet ni hur man gör då, hur många grader?
jag har faktist frågat detta tidigare men kommer ej ihåg svaret och jag kan ju ej söka.
Hade tänkt att torka färska blad i ugnen och göra te på det. Vet ni hur man gör då, hur många grader?
Jag svarar igen då
Jag brukar ha ugnen på 50° och det fungerar fint. Ha inte ett för tjockt lager, då tar det jättelångt tid.
jasså vad det du som svarade sist?? Heheheh ja man e allt glömsk, men ska skriva upp det där nu! Tack!!!!
fast sen när de e torkade hur gör jag då? lägger det i varmt vatten och låter det dra en stund och sen silar bort bladen?
å jag lägger det på en plåt va? *tummen mitt i handen*
ja jag får väl prova så...
Ja, om du smular dem när de är torra eller klipper dem i lagom stora bitar innan du lägger dem i ugnen spelar inte så stor roll. Eller så har du dem i den storleken de är, men det är kanske knöligt att få in i en tekula om du använder sån. Smular du dem så blir det ju en del som blir väldigt smått och kan slinka igenom silen.
En plåt är bra,
Japp i kokat vatten och låt det gärna ha svalnat i 3-5 minuter, så förstörs inte så mycket av ämnena i bladen av det heta vattnet.
Sedan är det bara att låte det dra i så lång tid som du tycker är bra, men 3-5 minuter brukar jag göra. Det beror ju lite på var det är för blad.
Ja just det, vad har du plockat för skoj?