• AmandaPitkänen

torka blad i ugnen...

jag har faktist frågat detta tidigare men kommer ej ihåg svaret och jag kan ju ej söka.

Hade tänkt att torka färska blad i ugnen och göra te på det. Vet ni hur man gör då, hur många grader?

• Svar på tråden torka blad i ugnen...
  • Glass

Jag svarar igen då

Jag brukar ha ugnen på 50° och det fungerar fint. Ha inte ett för tjockt lager, då tar det jättelångt tid.

• AmandaPitkänen

jasså vad det du som svarade sist?? Heheheh ja man e allt glömsk, men ska skriva upp det där nu! Tack!!!!

• AmandaPitkänen

fast sen när de e torkade hur gör jag då? lägger det i varmt vatten och låter det dra en stund och sen silar bort bladen?

• AmandaPitkänen

å jag lägger det på en plåt va? *tummen mitt i handen*

• AmandaPitkänen

ja jag får väl prova så...

• Glass

Ja, om du smular dem när de är torra eller klipper dem i lagom stora bitar innan du lägger dem i ugnen spelar inte så stor roll. Eller så har du dem i den storleken de är, men det är kanske knöligt att få in i en tekula om du använder sån. Smular du dem så blir det ju en del som blir väldigt smått och kan slinka igenom silen.

En plåt är bra,

Japp i kokat vatten och låt det gärna ha svalnat i 3-5 minuter, så förstörs inte så mycket av ämnena i bladen av det heta vattnet.
    Sedan är det bara att låte det dra i så lång tid som du tycker är bra, men 3-5 minuter brukar jag göra. Det beror ju lite på var det är för blad.
    Ja just det, vad har du plockat för skoj?

Svar på tråden torka blad i ugnen...