• skånetös78

Livrädd för fyrverkerier..

Min tik har aldrig någonsin visat rädsla för smällare och fyrverkerier tidigare, hon har bara tittat upp och sen fortsatt med det hon höll på med..
    I förrgår började de smälla här ute och hon blev verkligen livrädd. Likadant är det idag, för några min sen smällde någon av en smällare här ute och nu står hon under skrivbordet och flämtar och skakar. Hon har aldrig blivit skrämd av någon raket så detta kan inte ha utlöst rädslan, jag vet faktiskt inte varför hon har blivit såhär först i år..
    När det smäller försöker jag att inte bry mig om henne och att hon blir rädd, jag försöker uppträda som om det var helt naturligt och fortsätter med det jag håller på med för tillfället. Tycker ju naturligtvis jättesynd om henne men visar inte det..vad kan jag göra för henne och för att hennes nyårsafton ska bli dräglig? Är så rädd att hon ska bli psykiskt påverkad av det här nu och bli rädd så fort hon hör konstiga ljud ute!

• Svar på tråden Livrädd för fyrverkerier..
  • Saniis

Vår hund är livrädd för raketer/ smällare och åska. Så hon har en jobbig tid framför sig nu. Idag började det smälla när vi var ute och då hade hon bara hunnit kissa 2 gånger. Men det vara att gå raka vägen hem.

• Vindfall

Hos veterinären finns det lugnande som Kantarellen skriver.

Du kan även testa med öronproppar, vet dock inte hur det fungerar.

Har själv ett helvete med smällare redan nu, är så irriterad på folk. På nyårsafton brukar jag har mycket ljud på hemma som dränker smällarna och raketerna, men övriga dagar kan jag inte göra så mycket, kan ju inte ge lungande i två månaders tid.

• Psychadelia

Vi var bortresta första året vi hade vår lilla hund så hon bodde hos svärmor och svärfar. De påstod att hon var jätterädd för raketerna så året efter beslöt vi oss att göra nåt åt det. Vi var själva hemma det nyåret och hade köpt en liten påse fyrverkerier. Hunden är lugnast hos mig och därför gjorde vi så att jag satt tillsammans med henne några meter från husse som stod och sköt raketer. Jag pratade med henne och visade att jag inte blev rädd för det inte var nåt farligt. Sen gick vi en kort promenad i området där vi bodde och folk sköt raketer och höll på men hon lugnade ner sig jättebra. Nu har vi inga sådana problem och skulle vi få det igen skulle jag otvivelaktigt göra samma sak en gång till.
    Hoppas ni kan lugna ner henne utan tabletter.

Ps kolla också så hon inte han öroninflammation om det har kommit plötsligt kan rädslan bero på att det gör ont i öronen. ds

• skånetös78

Jo, vi kommer nog ordna tabletter till henne om det inte finns någon bättre lösning.
    Hon är lite märklig för när vi är utomhus så bryr hon sig knappt, hon tittar upp men sen fortsätter hon med det hon höll på med, nosar runt och kissar som vanligt.. Men inne är hon helt annorlunda vilket jag tycker är väldigt konstigt eftersom det är ju här hon borde känna sig tryggast!

• Vindfall

Det låter ju lite underligt, hon bör ju vara räddare ute.

Det verkar som att hon kanske blivit skrämd av något hemma samtidigt som det smällde till ute eller nåt.

• skånetös78

Ja jag tycker också det är helkonstigt..jo jag har verkligen funderat på allt men kan inte komma på något..men iofs så är det ju vanligare att det smäller och låter av ljud utomhus så där är hon ju van vid det, inne brukar vi vara ganska lugna så därför tycker hon kanske det är läskigt? Men hon reagerar aldrig om vi tappar något i golvet som låter så det är just de typiska fyrverkeriljuden hon reagerar på inomhus..

Vindfall skrev 2007-12-19 15:26:06 följande:
    Det låter ju lite underligt, hon bör ju vara räddare ute. Det verkar som att hon kanske blivit skrämd av något hemma samtidigt som det smällde till ute eller nåt.
  • skånetös78

Hon är 2 år..

Vindfall skrev 2007-12-19 15:38:40 följande:
    Hur gammal är hon?
  • Vindfall

Det vore ju verkligen synd om hon skulle bli skotträdd.

Psychadelia hade ju några tips som fungerade för hennes hund. Det är ju värt att testa allting.

Tyvärr är jag ingen hundexpert så jag vågar inte ge några tips. Inget har tyvärr funkat på min hund.

• skånetös78

Absolut, jag provar allt som är möjligt, vill så gärna att hon inte ska bli skraj.. Tyvärr är hon inte särskilt berörd ute och jag kan nog inte börja smälla smällare inomhus! ;)

Vindfall skrev 2007-12-19 15:45:44 följande:
    Det vore ju verkligen synd om hon skulle bli skotträdd. Psychadelia hade ju några tips som fungerade för hennes hund. Det är ju värt att testa allting. Tyvärr är jag ingen hundexpert så jag vågar inte ge några tips. Inget har tyvärr funkat på min hund.
  • Vindfall

Det finns en cd-skiva med ljud för träning av skotträdda hundar. Om du googlar på "cd för skotträdda hundar" kommer det upp en massa olika alternativ där man kan köpa den.

Annars kan du se om du hittar någon ljudfil på datorn som du kan ladda ner gratis.

Tror visserligen inte på att det återger det verkliga ljudet.

• Psychadelia

Låt någon smälla raketer utanför då och jobba med henne inne du. Kan även fungera att aktivera dem när det smäller.. typ leka eller tankeaktivering eller nåt..

• Vindfall

Eller ha någon som smäller smällare utanför ditt hus om det är möjligt.

Annars får du helt enkelt skjuta av några raketer i lägenheten, vad gör egentligen lite sotade väggarna och brända möbler för skillnad.

• 3kids

Vår tik är 13 år nu.Hon har alltid varit skotträdd.Vi har tabletter som vet. har skrivit ut.Hon får det på nyårsafton ett par timmar föra tolvslaget.Värsta är det när de skjuter smällare,raketer innan-skakar som ett asplöv,vill ligga där det inte finns något fönster.Peppar peppar ta i trä.ovanligt nog så har de inte börjat skjuta här ännu för de brukar kunna det redan i början av dec.hundar har ju så otroligt bra hörsel ochså.hoppas det löser sig för din vovve(^_^)

• skånetös78

Har provat att spela ljud från en fyrverkerisida på nätet och då blir hon flåsig och skakar, spelar ingen roll hur lågt ljudet än är tyvärr..
    Haha, nä egentligen så! Och vi ska snart flytta så de nya hyresgästerna kanske inte har nåt emot några hål i väggen och lite svartsot på väggarna! :)

Vindfall skrev 2007-12-19 16:04:50 följande:
    Eller ha någon som smäller smällare utanför ditt hus om det är möjligt.Annars får du helt enkelt skjuta av några raketer i lägenheten, vad gör egentligen lite sotade väggarna och brända möbler för skillnad.
  • skånetös78

Problemet är att hon blir helt blockerad när det smäller, vill inte ens äta godis..

Psychadelia skrev 2007-12-19 16:04:10 följande:
    Låt någon smälla raketer utanför då och jobba med henne inne du. Kan även fungera att aktivera dem när det smäller.. typ leka eller tankeaktivering eller nåt..
  • Vindfall

Det är ju bra att hon reagerar på ljuden ni spelar upp, då finns det ju en chans att jobba med det.

• skånetös78

Ni som ger er hund lugnande inför nyår, hur lång tid tar det innan tabletterna verkar?
    Jag vill ju helst inte ge henne några tabletter men märker jag att det blir ohållbart så måste vi ju! Kan man ge dem när man börjar inse att det inte funkar utan tabletter(frampå kvällskvisten) eller är det försent då? En fråga till, kan man ge dessa tabletter i några dagar? Förmodar att smällandet bara kommer att öka fram mot nyår eftersom det redan börjat nu..

Svar på tråden Livrädd för fyrverkerier..