• lillhoa

Rengöring av flaskor, bröstpump och nappar

Sterliserar ni grejerna efter varje gång som det står i alla rekommendationer??

Jag sköljer allt i hett i vatten direkt efter användning och ställer på tork. Har det blivit stående ett tag så diskar jag det lite noggrannare...

nån gång emellanåt, var annan var tredje dag så där så slänger jag ner grejerna i vatten som jag kokt i vattenkokare...

Vad tror ni om det, räcker det??

• Svar på tråden Rengöring av flaskor, bröstpump och nappar
  • Tumme Lisa

Jag gör precis som du.

• Kickelina

Slänger in dom i diskmaskin och kokar nappar varannan eller var tredje dag...

• pssst

Jag sköljer först kallt och sedan varmt med diskmedel...

Bröstmjölken har proteiner som skulle stelna in om man bara sköljer varmt direkt efter sa de på BB...

Och nej, jag kokar en gång i veckan... vi lever i ett land med världens renaste vatten.

• Nana 24

Jag tvättar flaskorna precis som pssst, sköljer först i kallt sedan tvättar jag dem i riktigt varmt vatten, och kör dem i en steriliseringsmaskin d v s kokar dem en gång i veckan...kanske. Jag säger samma sak, så rent vatten som vi har här i Sverige är jag inte orolig, varför vi köpt en steriliseringsmaskin är för att den förste är född i England, där vattnet ska vara ok men jag var nojjig där med att sterilisera mer eller mindre varje dag...nu med andra barnet i Sverige känns det som en överdrift

• mirresmamma

Jag kokade min pump en gång om dagen och flaskorna kokade jag innan jag skulle använda dem till pumpen. Blev så noggrann när vi drabbades av en lång och obehaglig svampinfektion som gick runt mellan mina bröst och lillans mun och då tyckte jag att det var värt besväret att hålla på och sterilisera hela tiden...det tar ju inte så lång tid egentligen...

• Pijis

Jag har aldrig kokat flaskorna.. Napparna nångång ibland.
    Varför räcker det inte att diska dom noggrannt? Min barn är hur friska som helst..

• Sassafrass

Jag är väl lite nojig för jag steriliserar bröstpump, flaskor och tillbehör innan varje användning. Det känns skönt att veta att det är ordentligt rent. När Rebekah blir lite äldre kommer jag inte att göra det men än så länge känns det bra.

Svar på tråden Rengöring av flaskor, bröstpump och nappar