• Svinto

Hur gör ni er risgrynsgröt?? HJÄLP!

Min tur att göra tomtegröt detta år.
    Har aldrig gjort detta o då mina kunskaper i köket är lika med noll så vill jag ha ett recept som är så lätt som möjligt att göra.

Är det bästa att göra i ugnen?
    Kan man göra det dagen innan eller det blir ris á la malta då med grädde?

Vad använder man för ris? Finns det epeciellt grötris??

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hur gör ni er risgrynsgröt?? HJÄLP!
  • Marco och Mathias mamma

Det finns speciellt grötris som du SKA använda, på förpackningen står det hur du ska göra. Ja du kan göra den dagen innan.

• appapp2

koka gröt är busenkelt.
    lagom för runt 5-6 pers
    2.5dl grötris (heter så)
    5dl vatten
    9 dl mjölk
    salt
    socker
    (smör)

köp grötris, finns i alla mataffärer i flera prisklasser. viktigt med rätt sort.
    häll 2.5dl ris i 5dl vatten
    i med ~1 tsk salt och 2-3tsk socker (socker efter smak beroende på hur du äter den)
    lägg i en klick smör om du känner för det
    koka 10 minuter
    i med 9dl mjölk, låt koka upp medan du hela tiden rör om.
    på med lock, in i ugn på 100 grader. lämna runt 60min

• appapp2

som svar på frågan så anser jag att ugnen är bäst, då behöver du inte passa den
    2 viktiga saker är att se till att kastrullen tål ugn och är stor nog

• Svinto

Tusen tack!
    Om man nu gör den dagen innan- värmer man bara den på julafton sen? Man behöver alltså inte ta i grädde?

När lägger man i kanelstängerna? När gröten är klar?

• appapp2

nej, ingen grädde!
    vill du ha den lite lösare, värmer du den försiktigt i gryta med lite extra mjölk, slå i lite eftersom till önskad konsisten.
    har aldrig gjort med kanelstång, men vad jag förstår lägger du i dessa medan du gör den, frågan är hur länge stängerna ska vara i...

• Dott

ICA har annars väldigt god gröt på rulle...hihi

• appapp2
    Dott skrev 2007-12-19 16:15:15 följande:
    ICA har annars väldigt god gröt på rulle...hihi
    framförallt felix är god, men.... egen ÄR faktiskt bra mycket godare...
  • Skusan

Jag lägger i kanelstång när jag häller på mjölken. Jag gör alltid massor med gröt. Har dock aldrig provat att koka den i ugnen, tycker det funkar bra på spisen på 1'an i nån timme efter att den kokat upp.

Men följ receptet på grötrisförpackningen så ska du lyckas!

• Magrat

Kanelstången ska i samtidigt som mjölken och koka med hela tiden.
    Socker är inte nödvändigt att ha i, bättre att ha lite strösocker bredvid vid servering så folk kan ta om de vill ha och hur mycket de vill ha. Kanel ska också finnas bredvid som man kan ta efter egen smak (mald alltså).
    Det går säkert bra att göra i ugn. Jag har efter uppkok sjudit på låg värme på platta i en timme och det funkar jättebra. Då behöver du dessutom inte värma ugnen utan kör på samma platta som redan är uppvärmd (energisparande).

• appapp2

fördelen med ugn är att den omöjligt kokar över samt du slipper bevaka. kan säkert vara lika enkelt på spisplatta.
    vad som är energisnålast kan jag inte säga nåt om, beror nog på spistillverkare...

• Svinto

Nu borde jag klara av att göra gröt!
    Det kommer nog att bli ugnen.
    Tack för era tips!!

• Hannanan

Jag brukar göra min gröt i microvågsugnen!
    Använd receptet på paketet,kör 10 min på full effekt med ris och vattnet (jag brukar ta mjölk istället, tycker det blir godare då), rör sen i mjölk efter hand och kör på medeleffekt 20-40 min beroende på hur lös gröt och hur mjuka gryn du vill ha. Rör om då och då - häll i mer mjölk om det behövs.

• confusedgirl

Jag kan rekomendera icas grötris.. mycket god, står på förpackningen hur man gör men godast att slänga i lite socker och kanelstång under kokningen också, jag gör på rödmjölk, absolut inte lättmjölk... fungerar utmärkt att värma om och kan stå i kylen ett par dagar... utomhus i lagom kylig temp går me bra om man inte får plats med det i kylen, beror på hur stor kastrull man har

Svar på tråden Hur gör ni er risgrynsgröt?? HJÄLP!