• Fannsan

Hur många cm måste man vara öppen för att få stanna?

Om man åker in på förlossningen när man t.ex. fått värkar... Hur många cm måste man vara öppen för att slippa bli hemskickad igen?

Undrar eftersom vi har 7-8 mil till närmsta stora sjukhus och bb..

• Svar på tråden Hur många cm måste man vara öppen för att få stanna?
  • Lyckaa

Jag fick stanna när jag var öppen 4 cm. Men det tog 12 efter vi kommit in också =)

• Tifastar

Jag vara bara öppen 3 cm när jag kom in och jag fick stanna... Värkarna var regelbundna hela tiden.

• Maria V

Jag hade lika långt till vårat bb å jag va öppen 3 cm när jag kom in första gången. Fick så sova kvar i hopp om att jag skulle öppna mig vilket jag inte gjorde. Så jag fick åka hem men kom tillbaka på kvällen igen å då va jag öppen 4 cm. Så då fick jag stanna eftersom att jag hade sånna värkar.. Åkte in en söndagkväll å dottern är inte född förrens tisdagkväll..

• monica75

jag fick tjata mig till att få stanna när jag var öppen 1 cm, och tur var väl det för ca 1 tim senare var jag öppen 10 och ut kom första sonen.
    Jag var i v 39, hade onda värkar men dom trodde det skulle ta några veckor till innan det var dags. Jag var förstföderska och 1 vecka innan BF.
    Men man känner bäst själv om man behöver vara kvar eller kan vara hemma.

• Shirley

Med första var jag nog bara öppen 1,5 cm Fick stanna men då hade jag haft regelbundna värkar låång tid innan.
    Med andra fick jag stanna då jag var öppen 4...
    med fjärde 5 cm och med femte 7 cm... men med femte trodde jag att jag var öppen kanske 3 cm Sambon fick tvinga in mig.

• Teskedsmamman

Jag hade oregelbundna värkar och var öppen 3 cm, fick stanna. Andra gången var jag öppen 4 cm och hade värkar var 40: minut... fick stanna. Första gången tog det 22 tim från vi kom in, andra gången nästan 3 timmar.

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • soetnoZ
    Fannsan skrev 2007-12-19 21:41:23 följande:
    Om man åker in på förlossningen när man t.ex. fått värkar... Hur många cm måste man vara öppen för att slippa bli hemskickad igen?Undrar eftersom vi har 7-8 mil till närmsta stora sjukhus och bb..
    "

Fram tills kvinnans livmoderhals är öppen 3 cm anses hon vara i "latensfasen". Hon sägs komma in i "den aktiva fasen" när sammandragningarna kommer regelbundet (3-4 på tio minuter) och varar cirka en minut var. Man mäter från början på värk 1 till början på värk 2. Vanligen tar sjukhus inte emot kvinnor som inte har kommit in i den aktiva fasen, eftersom latensfasen kan pågå från 5 timmar upp till ett dygn, även om det naturligtvis finns individuella skillnader." hittade detta utdraget på wikipedia

• AlwaysOnMyMind

Jag åkte in till förlossningen en förmiddag. Var öppen 2 cm, hade värkar med 5-7 minuters mellanrum och livmodertappen var 2 cm. Fick åka hem...
    På kvällen kom jag igen och var då öppen 2-3 cm, täta värkar och tappen var utplånad och jag fick stanna.

• Attityde
    soetnoZ skrev 2007-12-19 21:53:37 följande:
    "Fram tills kvinnans livmoderhals är öppen 3 cm anses hon vara i "latensfasen". Hon sägs komma in i "den aktiva fasen" när sammandragningarna kommer regelbundet (3-4 på tio minuter) och varar cirka en minut var. Man mäter från början på värk 1 till början på värk 2. Vanligen tar sjukhus inte emot kvinnor som inte har kommit in i den aktiva fasen, eftersom latensfasen kan pågå från 5 timmar upp till ett dygn, även om det naturligtvis finns individuella skillnader." hittade detta utdraget på wikipedia
    Rår på lite vart man bor, jag fick stanna, vattnet hade gått så vet inte hur mycket öppet det var menb när jag varit där i 12 timmar var jag öppen 4,5, men vart snittad innan, oregelbundna värkar mm men de ville ha det under uppsikt! (kan varit sambons vita nuna som avgjorde kanske )
Svar på tråden Hur många cm måste man vara öppen för att få stanna?