• KretaJo

Pass till bebis som har en svensk och en grekisk förälder. Bor i Grekland. Hjälp?

Eleftheria föddes den 5:e oktober i år och i mars vill jag ta med henne en vända till Sverige. Måste alltså fixa pass.

Jag vill också ansöka om dubbelt medborgarskap.

Hur går jag tillväga?

Är det i första hand skatteverket i Sverige jag ska kontakta? Svenska ambassaden? Polismyndigheten i Grekland?

All hjälp mottages tacksamt.

• Svar på tråden Pass till bebis som har en svensk och en grekisk förälder. Bor i Grekland. Hjälp?
  • Lequisha

Den grekiska delen sköter ni ju där och den svenska via svenska ambassaden.
    Grattis till bebben

• Lequisha

För att få ett pass måste barnet vara medborgare nånstans, antingen i Grekland eller Sverige. Barnet får det passet medborgarskapet gäller.
    Kontakta ambassaden och fråga dom. Dom är experter på sådana här frågor.

• Lequisha

Ursäkta mina korta svar, men jag är lite trött
    Är det väldigt bråttom med pass så kan man fixa så man kan åka utan. Jag kan förklara mer imorgon i så fall.
    Det du dock måste göra oavsett, är att registrera barnet i Sverige. Det gör du via ambassaden.

• katinka1

Grattis! Som alla har sagt gör man det på ambasaden i Grekland så ring dit, men inte för att vara ohövlig, men du måste sätta fart, för det måste göras innan barnet är tre måndader om jag föstått det hela rätt. På ambassaden får du även papprena från skatteverket om jag minns rätt. Ring helt enkelt för infon på nätet stämmer inte alltid (så var det här i alla fall)

• KretaJo

Hjälp! Innan tre månader, är det sant?! Det blir hon ju den 5:e januari och nu är det julstängt.

Har pratat med kärringen på ambassaden (ja, sorry, men hon är fruktansvärd!) och hon säger att jag måste gå genom konsulatet i Chania (bor på Kreta) och de har stängt hela julen. Dessutom vet jag med grekisk byråkrati att jag inte kommer hinna innan den 5:e januari. Hmm... det måste väl gå även efter? Var finns infon ang. de 3 månaderna?

Tack för all hjälp.

• garib

tyvärr är de på ambassaderna ofta väldigt ovänliga när svenska medborgare frågar om något.

• katinka1

Jag har letat men hittar det inte med de tre månaderna... Jag vet bombsäkert att vi var tvugna att ansökta till slutet av januari och sonen är född i slutet att oktober (retade mig på att jag skulle ta med mig denna lilla plutt på en tvåtimmarresa och dessutom hinna vara på konsulatet innan elva på förmiddagen) och en tjej på tyskforumet (och jag hittar inte det heller var hon skrev det) skrev för inte länge sen att det måste göras inom tre månader. Dock är frågan om det kanske var namnanmälan till skatteverket!!

Det fixar sig. Det är möjligt att de säger helst inom 3 månader, men tyvärr, tyvärr hittar jag inte infon. Fick nog den via telefon. Hör av mig om jag hittar den!

• siamusen

Nej, tre manader har jag aldrig hört. Min son var 4 manader nâr vi grejade medborgarskap och pass samtidigt.

Brukar vara enklast sa

Svar på tråden Pass till bebis som har en svensk och en grekisk förälder. Bor i Grekland. Hjälp?