• TezzyBump

Cupcakes

Hur gör ni spm är expert på cupcakes?
    Vad har ni för "grundrecept"?
    Skär ni av toppen på cc för att kunna dekorera lättare/snyggare?
    vad funkar bäst som frosting?
    vad bör man ha hemma för jämnan för att kunna baka cc?
    vilka tillbehör är bra att ha? spritsar, kavlar, måttsatser etc..
    tips på länkar till bra inspirationskällor

jag vill vara proffs på cc och kunna baka till bröllop innan 2008 är slut, så hjälp mej nu! :)

• Svar på tråden Cupcakes
  • Chutzpah

Jag är expert på cupcakes.

Jag har flera olika recept jag använder, beroende på hur toppiga, vilken smak, etc etc

Jag skär inte av toppen. En riktig cupcake (EJ muffin) ska inte vara toppig alls, utan rätt platt eller bara en liten rundning.

Beroende på vilket utseende jag vill ha på cuppien använder jag en maräng smörkräm (EJ en kallrörd florsockrig variant) eller sugarpaste.

basingredienser för det mesta: vetemjöl, strösocker, osaltat smör, ägg, bakpulver/bikarbonat, kakao, plus diverse smaksättningar såsom äkta vanilj, färskriven citrusskal etc, plus om man vill fylla dem, som är en helt annan historia.

Tillbehör beroende på recept/utseende. elvisp är ett måste.

Följande är en liten essä jag skrev:

Cupcakes och muffins är absolut inte samma sak.

Både cupcakes och muffins kommer från USA och bakas i en sådan 'muffinsplåt', men där skiljer de vara släkt.

En cupcake är mer som en liten kaka, väger inte så mycket, sötare och dekorerade. Den är inte så hög för att smetens konsistens/struktur är för svag för att stödja en hög cupcake. Alltid bakat på vanlig vetemjöl (eller ibland i USA, på cake flour... ett mjöl som är tillverkat på vete med låg proteinhalt). De innehåller förhållandevist mer matfett och socker än sina kusiner. Cupcakes innehåller ej (eller extremt sällan) frukter och bär osv.

En muffin är tyngre, både i konsistensen och vikt. Den innehåller ofta frukter, bär, nötter och ibland chocolate chips. Muffins är aldrig 'onaturligt' dekorerade, förutom kanske lite kanel eller florsocker som pudras på. De behöver inte vara särskilt söta alls, och innehåller ganska ofta ingredienser som kli och grahamsmjöl, och också kan vara väldigt 'toppiga'.

Om man kastar en cupcake mot väggen skulle det låta som *poff*, men om man slänger en muffin mot väggen säger det *dunk*

På ett sociologiskt sätt; muffins = 'vardag', men cupcakes signalerar 'fest'.

Lycka till med bakandet!

• TezzyBump

är du självlärd eller har du hittat ngn bra bok med recept och lite inspiration till deko..?

• TezzyBump

vart får jag tag på sugarpaste och hur smakar den och maräng smörkrämen hur gör jag en sån?=)

• Chutzpah

Jag är självlärd. Har nu lagt in några bilder i mitt galleri, ifall du vill titta!

Sugarpaste kan man köpa antingen online eller i viisa fysiska butiker, beroende på var du bor. Det finns flera olika märken, och de är inte alls lika att arbeta med. Flera stycken innehåller gelatin, som är kött. Jag använder inte gelatin i min verksamhet då jag tyckerinte att kött ska vara en ingrediens i tårta. Jag importerar en vegan sugarpaste från Tyskland.

Jag ska försöka skaka fram mitt recept på SMBC (Swiss meringue buttercream).

Svar på tråden Cupcakes