• Äldre 20 Dec 10:49
    14591 visningar
    11 svar
    11
    14591

    Kasta första stenen...

    Jag vet inte, men jag tycker denna fråga skulle passa under filosofi:

    I bibeln finns ju den där liknelsen om att "den som själv är utan skuld skall kasta den första stenen", tror det är en syndare som ska stenas och så säger Jesus ovanstående replik.

    Om den regeln vore allmänt gällande, skulle då folk stenas? Min teori är att den som är utan skuld som skulle inte finna något motiv till att stena en annan, även om h*n "fick"?

  • Svar på tråden Kasta första stenen...
  • jummie
    Äldre 20 Dec 10:53
    #1

    Ja det är väl det repliken menar...att vem kan skuldbelägga nån annan då man bär på skuld själv.

  • Äldre 21 Dec 08:46
    #2

    "Min teori är att den som är utan skuld som skulle inte finna något motiv till att stena en annan"

    För att första stenen ska kastas måste det alltså finnas någon utan skuld. Min toeri är att ingen skulle kunna kasta någon sten eftersom ingen (enl. bibelns synsätt) är skuldfri.

    Ett sätt att komma runt det skulle annars kunna vara att man börjar med andra stenen direkt.

  • Sallis­en
    Äldre 21 Dec 08:50
    #3

    Eftersom ingen enligt Bibeln är syndfri, fanns det ingen som kunde kasta den första stenen.
    Det sades ju också att man skulle ta bort bjälken ur sitt eget öga innan man skulle peka på att ens medmänniska hade en sticka i sin...

  • Äldre 21 Dec 18:43
    #4

    Min mening med inlägget från början var någonstans att pröva tanken om att de som "får" kasta stenen ändå inte skulle göra det av anledningen att det givetvis skulle vara en synd och de inte hittils syndat och därför troligtvis inte skulle begå den synden heller.

    Eller vad tror ni?

  • Emmen
    Äldre 21 Dec 19:24
    #5
    Liveit1971 skrev 2007-12-21 18:43:19 följande:
    Min mening med inlägget från början var någonstans att pröva tanken om att de som "får" kasta stenen ändå inte skulle göra det av anledningen att det givetvis skulle vara en synd och de inte hittils syndat och därför troligtvis inte skulle begå den synden heller.Eller vad tror ni?
    Om jag fattar dig rätt så förutsätter ditt resonemang att det skulle vara en synd att kasta stenen? Det framgår väl inte av citatet huruvida det var en synd eller ej att kasta stenen.

    Jag uppfattar det snarare som en uppmaning till medkänsla och förmåga att tänka sig att det kunde vara de själva som stod där och skulle stenas. Om man inser detta, och inte endast vill vara "duktig" och inte synda, då förstår man verkligen vad Jesus menar och då blir frågan om synd som en banal regel, oväsentlig. Att följa regler, även om man tror att de kommer från gud, har inget egenvärde.

    Åtminstone skulle jag önska att en del muslimer orkade tänka i de banorna istället för att blint lyda skriften.
  • Äldre 3 Feb 12:50
    #6
    SkåneP skrev 2007-12-21 08:46:47 följande:
    "Min teori är att den som är utan skuld som skulle inte finna något motiv till att stena en annan"För att första stenen ska kastas måste det alltså finnas någon utan skuld. Min toeri är att ingen skulle kunna kasta någon sten eftersom ingen (enl. bibelns synsätt) är skuldfri.Ett sätt att komma runt det skulle annars kunna vara att man börjar med andra stenen direkt.
    Ja klart det måtte finest noen uten skyld, og siden det var Jesu ord så var jo han den rett til å si det oxo.. For Han var uten skyld, og den som kunne kaste steinen.

    Men han sa jo til den skyldige..gå bort og synd ik mer..!!!!!!

    (ville bare få med helheten) Glad
  • Äldre 3 Feb 22:55
    #7

    Free Spirit:
    Menar du att han var oskuld då?

  • Äldre 4 Feb 18:12
    #8
    Soultravel skrev 2008-02-03 22:55:40 följande:
    Free Spirit:Menar du att han var oskuld då?
    Om Jesus var uskyldig? JA!!!!
    Det står at han var uten synd/ren som snø! Ellers kunne han aldri sagt det heller..Glad
  • Äldre 4 Feb 19:55
    #9

    Free Spirit skrev 2008-02-04 18:12:22 följande:


    Om Jesus var uskyldig? JA!!!! Det står at han var uten synd/ren som snø! Ellers kunne han aldri sagt det heller..
    Ah...men då kanske han menade att det är han som ska kasta stenen.
  • Äldre 4 Feb 20:06
    #10
    SkåneP skrev 2008-02-04 19:55:46 följande:
    Free Spirit skrev 2008-02-04 18:12:22 följande:Ah...men då kanske han menade att det är han som ska kasta stenen.
    Han VAR den som KUNNE kaste den første stein, men det var jo ik hans hensikt eller vilje..
  • Äldre 27 Oct 07:52
    #11

    kasta första stenen: Efter alla historier som ni ovan berättat och allt jag läst kom jag fram till att betydelsen är: 

    - Han menade att den som också är felfri alltså aldrig gör någon synd får kasta första stenen. Men alla gör ju fel, ingen är ju felfri han visste då att alla hade synder så därför sa han så. 

    "Påpeka inte om du inte är felfri"


    IKNOWEVERYTHING
Svar på tråden Kasta första stenen...