• Cakan

Fler som stönar och krystar på nätterna?

Vår tjej på snart 7 veckor börjar VARJE natt vid 4 att stöna, klämma och krysta högljutt. Hon sprattlar och vevar och fortsätter även när hon lyckats klämma ut det onda. Jag går upp kortare vändor på natten och då blir hon lugn men så fort vi lägger oss börjar det om. Detta pågår tills jag släpar mig upp vid 6.

Hon är en riktig fisunge och krystar en hel del dagtid också men det är ju nattetid som det är riktigt jobbigt (både för henne och oss).
    Jag har gett Minifom men tycker inte jag märker någon skillnad. Är det fler bebisar som håller på så här?

• Svar på tråden Fler som stönar och krystar på nätterna?
  • Suzanna

Om det är så pass jobbigt för henne, och i förlägningen också dig, måste det väl finnas något gasdrivande att få utskrivet? Du kan också testa att släppa ut gaser med febertermometern innan hon ska sova. Men det kan man ju inte göra varje kväll. Kontakta BVC- helt klart. Dom har säkert bra tips.

• Cakan

Har provat termometertricket (läskigt) men det funkar inte, det kommer inget.

Min BVC-tant är så menlös! Känns meningslöst att fråga henne om nåt...hennes standardsvar är "ja, så kan det vara..." Tack för det! Ska kanske ringa nån annan BVC.

• modesty74

Ja, min bebis stönar och fiser. Hon tar spjärn och trycker så hon blir illröd. Inte så mycket på natten längre, men ofta på kvällarna. Vi brukar lägga henne på rygg och "gymma" med henne dvs. böja benen och lätt pressa dem mot magen (då släpper hon ut jättemycket gaser). Det brukar bli bättre vid 3-4 månader.
    Äter du något speciellt bröd eller något annat som gör dig pruttig? Om du ammar, så kan det som gör dig pruttig göra henne likadan. Själv kan jag inte äta stenugnsbakat bröd med kummin i, för då pruttar min Julia hela natten:0/
    Tuggummi med sorbitol och yoghurt med aspartam fungerar inte heller.

• Cakan

Oj, jag blir så impad av folk med sån koll på vad som påverkar hur! Jag är väl kanske rätt fisig av mig också men vet inte precis varför. jag äter bara fullkornsbröd...

Jag gjorde misstaget att äta en massa bönor en kväll, det gör jag inte om. Annars har jag slutat med vitlök...det tar emot att sluta med mejeriprodukter men det kanske är nödvändigt?

• saraseal

Min tjej brukar gilla att ligga på mage när hon fiser men då får man ju passa på henne..

• mammamamma

Precis den tiden (runt fyra) brukade min lilla pojke vakna och stånka och vifta och gny och man kunde riktigt höra hur magen bullrade runt. JAg fick hålla honom upprätt och vagga, det lindrade lite, men la jag ner honom så började han stånka massor igen. Men nu är han stor, snart 4 månader, och det magonda är mycket bättre. Så SKÖNT! Lyckades aldrig klura ut om det var något speciellt som jag åt som påverkade honom.

• Fluffisarna

Minifom måste du ge några dagar först innan det ger effekt! Hur länge har du gett det? Ger du vid varje måltid?

För oss har det hjälp mycket, men först då vi gav 30 droppar varje gång!

• Zannis

Du kanske inte ger henne nog många minifom-droppar? Vissa bebisar kan behöva 30-40 droppar innan det ger effekt.

• kristinah

Men kummin är ju gasdrivande och inte gasbildande
    Så har din lilla svårt att få ut priuttarna är det ju bra med kummin, anis och fänkål.
    Man kan koka te på de kryddorna och dricka. Så hjälper det till om du ammar förstås.

• Fluffisarna

Det finns ju amningste att köpa som innehåller just kummin, anis o fänkål. Det ska drickas flera gånger om dagen och hjälper även till med att öka mjölkproduktionen!

• MammaMu76

Min grabb vaknar vid 5 och pustar och stånkar. Han är dock inte ledsen, men jobbar hårt. Hade inte fattat att det var magenl.... Dumma mig...

• längtansmamma

Jo, min kille håller på sådär också, han är snart 10 veckor. Men jag har kommit på att det är inte alltid han vaknar av det, det bara låter och ser ut som han är vaken som han vevar och krystar och håller på. Men ögonen är ofta stängda och tar man upp honom märker man att han blir väckt. Det är mest vi som blir störda alltså...

Han sover oerhört mycket bättre på magen när det är som värst. Jag har ångest över det, men jag lägger honom på magen ibland vid 05-tiden när det är som värst. Och så sover vi gott bägge två en eller två timmar till...

Minifom körde vi ett tag för han hade riktiga skrikperioder, förmodligen kolik. Men det bet inte på pruttandet. BVC-tanten och barnläkaren säger att det beror på omogna tarmar (dåliga tarmrörelser) och att det växer bort. Hoppas SNART...!

• Didia

min tös höll på så...prövade miniform...men det blev bättre när jag lade en liten kudde under madrassen så att hennes overkropp höjdes en aning..pröva...skriv en rad om det har funkat :)

• Cakan

Jag har provat att höja upp huvudänden på sängen men det hjälper inte. Har slarvat med att ge Minifom vid VARJE mål, hur viktigt är det egentligen? Kanske ska prova att ge fler droppar som ni skriver.

Fick henne precis just nu att ta nappen förförsta gången...både skönt och lite sorgligt, hon har kämpat emot. Men ikväll har hon varit otröstlig så det är skönt att vila tuttarna...funderar på om det är sötningsmedel som är boven, dricker en hel del cola light.

• Mimer

så där höll min tjej också på ca 2 månader, sen helt plötsligt kom jag på en dag att nu hade jag inte hört de där ljuden på länge! Så det går förmodligen över efter ett tag..!

• Mimer

Cacan: jo jag kom på att om du dricker mkt läsk så kan det vara kolsyran i den som också gör henne mera gasig, så var det för mig iafall. Jag dricker väldigt sällan läsk nu pga det.

• Forsen

Hej!

Ja, min 7 veckor gamla bebis håller också på att grymta väldans mycket på nätterna. Han kan hålla på så någon timme innan han börjar säga ifrån ordentligt med gråt- MAMMA, JAG VILL HA MAT!

I natt så sprattlade han ordentligt (slog till mig med lilla knytnäven) och grymtade och tryckte på. Men han sov för när jag lyfte upp honom så blev han skrämd och började storlipa istället. Läst någonstans att när de låter sådär så kan de vara i drömsömn och man ska INTE plocka upp dem. Utan låta dem vara. Börjar de gråta så är det en annan sak...

MEN... min lille har också mycket gaser och ont i magen. Jag har nu äntligen fått ersättning som är laktosfri (på recept) och själv äter jag en helt mjölkfri kost (eftersom jag också ammar). Han har blivit en helt annan kille alltså. Behöver inte kämpa lika mycket när han ska bajsa och MYCKET gladare. Jag trodde också det skulle vara svårt att äta mjölkfritt men det är superenkelt. Jag gjorde för någon dag sedan köttfärspiroger bl a. Köttfärsen är ju mjölkfri om du nu inte häller i creme fraiche och i degen till pirogen så hade jag bara mjölkfritt margarin. Sen så gjorde jag currytorsk och potatis igår. Matlagningsgrädden är laktosfri och smakar exakt som vanlig. Det finns så mycket laktosfritt att köpa. Det är bara osten du får hoppa över egentligen. Finns massa recept på nätet! *rekommenderas* Prova det för din lilla! Lovar du kommer märka skillnad efter någon dag. Förresten- du helammar va? För annars måste ersättningen också bytas ut.
    När min son är runt 3-4 månader så ska vi prova laktos igen. Hoppas han tål det då!

Lycka till!! (Minifom har inte hjälpt för mig heller. Och jag hällde i honom 30-40 droppar vid varje mål)

/Anna

• sombra

Jag känner igen det, min flicka är också 7 veckor. Värst är det på kvällarna då hon är trött också. Det enda som fungerar är att lägga henne högt på axeln och gå omkring, länge.. Lugnar sig när hon lyckats somna och jag håller absolut med om att maten som jag äter påverkar hennes mage. Vitkål, lök och vindruvor är förbjudna numera..

Svar på tråden Fler som stönar och krystar på nätterna?