• Babybalo

Är jag jättelöjlig nu?

Har druckit mängder av julmust (Apotekarnes) de senste veckorna.
    Igårkväll började jag plötsligt tycka att det smakade öl, så i dag ringde jag till Carlsbergs bryggerier för att fråga om julmusten innehåller någon alkhol... Löjligt egentligen, jag har ju låtit mina barn dricka julmust i alla år...
    Fick då svaret att eftersom den innehåller humle och malt så kan det inte uteslutas att små mängder alkohol finns i julmusten... Blev nu helt nojig, jag vräker ju i mig julmust.
    Hur gör ni andra, dricker ni julmust nu när ni är gravida?
    Visst överdriver jag väl?

Gaaah, fattar inte varför jag nojar över allt denna graviditet!

• Svar på tråden Är jag jättelöjlig nu?
  • LuckyDucky

yes, du behöver inte oroa dig! Jag dricker massor med julmust, det ska inte vara någon fara alls!
    Så fortsätt du med det
    det är väl snarare allt socker som inte är så bra

• Babybalo

Tack! Jag tänkte väl det... Kommer ihåg att jag drack mängder med julmust när jag väntade äldsta dottern också...Inget fel på henne inte!

• mistierioso

Och det står ju läskedryck, något i den stilen på flaskan också så då kan det inte vara annat tänker jag Glad
    Har druckit en hel redan jag med Räcka ut tungan

• charei

Jag dricker mycket av apotekarens julmust, blev t.o.m rekomenderad av min BM att dricka detta eftersom jag inte fick behålla någon mat eller dryck. Då föreslog hon julmust för att det innehåller mycket socker.

• Tompaslillsyrra

hmm.. knepigt de där.. hume och malt.. det innehåller ju den ALKOHOLFRIA öl som jag köpte idag på systembolaget..

• Jen83

Alkohol i väldigt många saker tom filmjölk! Men i både julmusten, fil osv är det så pass lite att det räkns som alkoholfritt Drick julmust och var glad

• Babybalo

Tack för alla era svar!
    Jag tänker fortsätta att dicka min julmust!
    God Jul!

• Babe

Skål vännen *ler* Jag ler när jag läser det du skriver, jag är så-där helnojjig själv emellanåt. Försöker va helskärpt!!
    De måste skriva i innehållsförteckningen om den ens innehåller spår av alkohol, så det är nog lugnt. Annars skadas ju våra barn under julen som dom dricker...
    God jul vännen, vi skålar med must i år *ler*

/Babe

• bebbe made in italy

jag vräker i mig julmust bokstavligt talat. Uch nu blir nojjiga jag oxå nervös men om det vore nån fara skulle man nog bli varnad för det, man kan ju dricka sån där vanlig herrljunga cider och i den är det ju ett pyttepytteliten % alkohol, det skall ju tydligen inte va farligt heller...

Jag har ett mirakel i min mage
  • AnneSophie

Julmust innehåller antagligen en otroligt liten mängd alkohol, precis som många vanliga livsmedel.
    Det är iallafall under 0,5% och klassas då som alkoholfritt (och säkert för gravida).
    Musta på du TS!

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Babybalo

Tack snälla!
    Julmustskål!

• Loren

Nu gillar jag inte vare sig must eller annan läsk - men jag minns för något år sedan när det var om amning på Kalla fakta och vad man "får och inte får". Det visade sig att "bröstmjölken efter ett glas vin innehåller 0.3 promille alkohol och efter två glas 0.5 promille". läsken innehöll 0.6 promilleler viss alkohol.

Men, som sagt - jag undviker inte läsk av den anledningen, utan för att jag inte tycker om :)

Svar på tråden Är jag jättelöjlig nu?