• jessica hansson

Baby semp ersättning!

Har en 4 veckor gammal son här hemma, vars amning aldrig fungerat.
    Har fått pumpa ut mat till honom o ge på flaska sen han föddes.
    Men nu har min mjölk redan börjat sina så jag måste börja med ersättning o det är ok enl mitt BVC.
    Men jag har noll erfarenhet av babysemp, det fick han på BB.
    Är det någon här som vet hur man ska tillaga det...Han äter ca 110-120 ml varje gång!
    MVH jessica

• Svar på tråden Baby semp ersättning!
  • jumbolino

Det står på förpackningen!Men jag kokar vatten o förvarar i kylskåpet och blandar flaskor m det och värmer i micron!Fungerar jätte bra tycker jag.

• jessica hansson

okey tack för hjälpen=)

• Pyff

Jag kokade vattnet och hällde sen upp det på termos, då behöde jag inte ens värma det i micron utan det är klart direkt!

• jessica hansson

gud vilka bra tips ni har tack=)

• Pijis

Bvc sa till mig att när barnet är 2 månader behöver man inte längre koka vattnet innan. Du kan bara ta ur kranen och ställa i tex micron.

• jennyw77

sen finns det babysemp på tetra, jättesmidigt om man ska bort eller på natten för den är färdig att servera, bara att hälla upp i nappflaskan -

• Bebben

Jag ger Baby Semp på kvällen. Blandar två skopor med 100 ml kokt vatten enligt kartongen. Ammar först och när hon sen inte är nöjd brukar det vara lagom att ge ur flaskan..

• emmamma

Men om man nu inte behöver koka och bara ta ur kranen. Kan man inte ta rätt temperatur då från kranen också eller måste man micra?

• jessica hansson

är inte babysemp på tetra rätt dyr?

• Aros

Man ska alltid bara ta kallt vatten från kranen! Varmt (eller ljummet) innehåller väldigt mycket mer bakterier och är inte ens bra för vuxna, än mindre för små barn. Vi kokar vatten i vattenkokaren, supersmidigt. Ställer sen in i kylskåp (låter aldrig vattnet stå mer än 12 h då det börjar bildas bakterier igen), bara att ta fram och sen 40 sek full effekt i micron.

• NinaB

Man ska inte använda ljummet eller varmt vatten från kranen, det innehåller dåliga ämnen som inte ens går bort vid kokning.

Blanda inte ersättningspulvret i för varmt vatten, då försvinner proteinerna och bebisen blir hård i magen.

• väntar o längtar

Ersättning på tetra (både Semp- och Nan-produkterna) kostar en 5-8 kr styck beroende på butik och innehåller 2 dl. Vi har valt Sempers produkter framför allt för att det har fungerat för sonen men även för att Nan INTE har en perforering så att man kan öppna tetran utan sax. Enormt korkat av Nan!

Gällande tillagning av pulver så beroende av var man bor så kan man redan innan 2 månaders ålder hoppa över att koka vattnet. Det är avgörande både var man bor geografiskt (vattenkvalité) och vad ens hus har för vattenledningar. Kan ex.vis vara jättebra vattenkvalité i området men huset har gamla (och kanske rostiga) vattenledningar... då måste man koka.

Vi har som tur är kunnat ta kallvatten från kranen hela tiden och kört det i micron. Använder du Baby Semp 1 så tar du antingen 100 ml vatten och 2 mått pulver eller så tar du 150 ml vatten och 3 mått pulver. Samma dosering gäller när du byter till Semp 2.
    Däremot när du kommer till BabySemp Plus så ändras doseringen - 5 mått till 200 ml vatten, Semp1 & 2 är det 4 mått till samma mängd vatten.

I vilket fall som helst har vi micrat vattnet och sen hällt i pulver och så skakat av bara attan. Och det har fungerat jättebra även på natten - inte så mycket bök och stök.

Tänk även på att använda rätt storlek på dinappen.

• Beatrize74

Köp en vattenkokare. Det gjorde vi och det ångrar vi inte en sekund. I början använde vi mikron. Det går ju också bra, men jag häller upp ganska exakt så mycket vatten vi behöver i kokaren. När jag har plockat ihop vällingen (som vi har nu efter ersättningen) så är vattnet kokat och klart. Nu äter Hugo ganska mycket så jag häller det kokade vattnet upp till markeringen "60 ml" och häller på resten med kallvatten direkt från kranen. (Du kan ju ha en tillbringare med redan kokt vatten i kylskåpet tills det är grönt att ge direkt från kranen).

Det fungerar PERFEKT och går supersnabbt och är smidigt. Gör likadant när det är dags för gröten.

• Äntligen mamma

Jag tar 2 dl kallt vatten ur kranen i flaskan.
    Sedan 5 skopor pulver.
    Skakar tills det löst sig.
    Värmer i micro 30 sek. på full effekt.
    Perfekt att ätas direkt.

• Kacka

Är det alltså ok att micra Baby Semp??

• Kala75

Hej!
    Varmt vatten ur kranen innehåller krom tror jag att det var så man ska alltid ta kallt vatten från kranen.
    Jag använder nestles ersättning nan1, sempers ersättning kan ge förstoppning lättare.
    Har provat båda och jag gillar nestles bättre, lättare att bajsa för honom.
    Lycka till!!

• Kacka

Lysande!! Då kan vi ju sluta med varmt vatten bad.... ;)

• emmamma

Semper har produktionsproblem så det finns ingen BabySemp Plus nånstans i min närhet! Det är ju så skönt när man är ute. Hoppas dom kommer igång snart..

• NinaB

Nej jag har också jagat efter Babysemp plus. Det konstiga är att Nestlés 6-månaders välling på tetra inte heller finns att få tag på. Har också produktionsfel. Skumt för det är ju två helt olika företag...!

Svar på tråden Baby semp ersättning!