• Beckah82

Att sluta röka under graviditet skadar bebisen!

Ja detta argument får man ständigt höra...bebisen mår dåligt om mamman slutar röka för att då blir hon orolig och stressad...sluta röka tvärt är farligt, min BM säger att... osv osv *gripa efter halmstrån*

Ska vi ta och slå sönder myten?

1. De allra flesta får veta att de är gravida före vecka 10, eller hur? Perfekt! För innan vecka 10 (ca) så har bebisen ingen koppling till mamman, dvs ingen moderkaka. Den får allt den behöver genom gulkroppen. Med andra ord kan det OMÖJLIGEN skada bebisen att mamman slutar röka tvärt. helt OMÖJLIGT och innan vecka 10 ska man ha hunnit sluta både tvärt och nedtrappande med tanke på att de flesta gör ett positivt test i vecka 5.

2. En person i vecka 25 kan ju knappast komma med argumentet att det är farligt att sluta tvärt...hallå? Du har haft 25 veckor på dig at trappa ner om inte annat. Helt ofarligt.

3. Anledningen till att det skulle avra farligt att sluta röka skulle enligt teorin handla om att det gör mamman stressad och orolig...okej...men alltså? Hur orolig och stressad blir man inte av att veta att man skadar sitt barn? Hur orolig och stressad blir man inte av att VETA att det man pysslar med är sjukt farligt för bebisen? Vore det inte en idé att sluta röka och slippa den oron då? Bara undrar...

4. De flesta rökande mammor säger sig lida av depression eller må dåligt på andra sätt och att det är viktigt för dem att röka....jaha? men om det nu ÄR så att bebisen mår dåligt av att mamman mår dåligt, och bebisen mår dåligt av att mamman röker...varför tar man inte bort åtminstone ETT utav dessa? Dvs ta bort cigaretterna och "bara" må dåligt? varför vill man utsätta barnet för dubbelt dåligt?

5. teorin behöver egentligen inte ens mosas sönder, den säger emot sig själv från början. Man sak fortsätta röka för att inte må dåligt för då mår bebisen dåligt, samtidigt så mår man dåligt av att fortsätta röka? eh...logik...någon?

6. Även om maman slutar tvärt så slutar inte bebisen tvärt. Gifterna försvinner sakta ut ur kroppen så det blir knappast en chock för bebisen. Inte värre än cocken bebisen i såfall annars får vid förlossningen. För det förstår ju alla:

Den abstinens som mamman inte är beredd att ta för barnets skull får istället bebisen ta efter födseln för mammans skull...
    ♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-27 14:15:27:

Om du är redo och vågar sluta finns en till tråd jag vill tipsa om:

www.familjeliv.se/Forum-2-8/m28101673.html

Lycka till. DU väljer!
  • Svar på tråden Att sluta röka under graviditet skadar bebisen!
  • Me o Mike

De som säger att det är farligt att sluta tvärt tänker nog att det "farliga" skule vara om man själv blir väldigt dålig! Tex svimmningar, yrsel osv..

• Fille Fjonkan

Jag ser inte poängen med trådar som denna. De allra flesta slutar röka när de blir gravida. De som inte lyckas mår säkert alldeles tillräckligt dåligt utan att få det kastat i ansiktet hela tiden hur egoistiska de är och hur mycket de skadar sina ofödda barn.

Jag har personligen aldrig fått höra något argument över huvud taget om varför man röker som gravid. Men så har jag heller aldrig ifrågasatt någons val att göra det. Jag utgår från att de försökt sluta och misslyckats och/eller dragit ner. Har jag fel, angår det i vilket fall inte mig.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Me o Mike

Du har helt rätt!

Fille Fjonkan skrev 2007-12-20 18:27:23 följande:

Jag ser inte poängen med trådar som denna. De allra flesta slutar röka när de blir gravida. De som inte lyckas mår säkert alldeles tillräckligt dåligt utan att få det kastat i ansiktet hela tiden hur egoistiska de är och hur mycket de skadar sina ofödda barn.Jag har personligen aldrig fått höra något argument över huvud taget om varför man röker som gravid. Men så har jag heller aldrig ifrågasatt någons val att göra det. Jag utgår från att de försökt sluta och misslyckats och/eller dragit ner. Har jag fel, angår det i vilket fall inte mig.
  • Tjofsen

Pratade med en läkare om mediciner här om dagen. Ibland får man, trots att man absolut INTE ska, ändå överväga vilket som är minst skadligt. Exempelvis, sa han, ger de trots FÖRBUD antidepressiva till gravida. Men i vissa lägen, som han sa, är det ändå mer skadligt att gå och må dåligt psykiskt också än de förmodade , eventuella skador man kan ge sitt barn pga intag av medicin.

Man ska inte döma på förhand.

De som säger att det är ofarligt blockerar sig dock. Men de som vet med faran och ändå väljer att röka - det går helt enkelt inte att få dem på andra tankar.

Jag är rökare men slutade direkt vid plusset (har då rökt ca 20 år) och tänker på vad jag äter och tar högst panodil.

• Prinsessan Leia

de finns faktist folk som sen inte bryr sig och röker på som inget
    det äcklar mig o se en hög gravid stå med en cigarett i munnen

vet när jag vänta min första dotter att det då va förbud att sälja cigaretter till gravida i danmark...en kille i en affär sa detta till mig o han frågade om jag skulle röka ( jag köpte cigaretter ) o nej självklart inte sa jag, de är till min man och han får röka ute nere på gården (tillät inte ens han att stå på balkongen haha) sen skulle han borsta tänder o tvätta händer efteråt. Jackan han haft på sig fick han hänga i trappuppgången. Snacka om nojjig

jag hejar på förbud till att sälja cigg till gravida.

hur skulle det se ut om man tog en snapps lr flera som gravid??

• Me o Mike

Det låter helt absurt!!
    Alla gör sina val..

Prinsessan Leia skrev 2007-12-20 20:20:43 följande:

de finns faktist folk som sen inte bryr sig och röker på som ingetdet äcklar mig o se en hög gravid stå med en cigarett i munnenvet när jag vänta min första dotter att det då va förbud att sälja cigaretter till gravida i danmark...en kille i en affär sa detta till mig o han frågade om jag skulle röka ( jag köpte cigaretter ) o nej självklart inte sa jag, de är till min man och han får röka ute nere på gården (tillät inte ens han att stå på balkongen haha) sen skulle han borsta tänder o tvätta händer efteråt. Jackan han haft på sig fick han hänga i trappuppgången. Snacka om nojjig jag hejar på förbud till att sälja cigg till gravida.hur skulle det se ut om man tog en snapps lr flera som gravid??
  • Kimi poika

E kanske farligt att sluta tvärt att röka undergraviditet. Men det lär vara farligare att fortsätta. Folk använder nog det som anledning till att inte sluta..

• Leija
    MulleNuh skrev 2007-12-20 20:21:57 följande:
    Det låter helt absurt!!Alla gör sina val..Prinsessan Leia skrev 2007-12-20 20:20:43 följande:
    håller med.
    Jag menar, röker man så gör man ju det iaf, hur gör dem som är 14?
  • Leija
    Lollis skrev 2007-12-20 20:28:54 följande:
    E kanske farligt att sluta tvärt att röka undergraviditet. Men det lär vara farligare att fortsätta. Folk använder nog det som anledning till att inte sluta..
    JEPP, den ursäkten har jag hört många gånger.. Kasst ju, att man använder sig av den ursäkten, så jävla jobbigt e det faktiskt inbte att sluta bara man vill.
  • Me o Mike

Mmm..
    Självklart är det dumt att röka, men som sagt.. Man är vuxen..

Leija skrev 2007-12-20 20:33:15 följande:
    håller med.Jag menar, röker man så gör man ju det iaf, hur gör dem som är 14?
Svar på tråden Att sluta röka under graviditet skadar bebisen!