• Anonym (näsblod)

Dum fråga, men kan man spraya olivolja i näsan?

Väljer att vara anonym då detta känns som en jättedum fråga.. Och för att jag inte vill att alla ska veta att jag är helt pank..

Jag är förkyld och har därav använt nässpray ett par dagar. Har väldigt känsliga slemhinnor i näsan och lätt att blöda näsblod. Men utan nässprayen blir jag så täppt att det är outhärdligt..

Jag är nu grymt torr och skorpig i näsan. Började blöda nyss när jag snöt mig, men det slutade rätt fort.. Brukar använda näsolja från apoteket och spraya i näsan men den är slut och jag har inga pengar på kontot..

Brukar använda olivolja till att smörja "där nere" och kom på att jag kanske kan spraya det i näsan istället. Är så himla torr i näsan och rädd för ett kraftigare näsblod om jag snyter mig.. tror ni att olivolja är ok att använda?

Eller är det någon som har något annat tips? Det får som sagt inte kosta något..

• Svar på tråden Dum fråga, men kan man spraya olivolja i näsan?
  • SilentStar

Tror säkert det går, men det luktar nog inte så gott

• Anonym

Har du vaselin hemma eller lepsyl? Fick tipset att använda sånt under min graviditet i näsan då jag inte tål nässpray. Ta lite på en tops och smörj in i näsan (peta inte in för långt bara)

• Anonym

Visst kan du det! Det finns t.o.m. en nässpray med olja på apoteket. Inte just olivolja då tror jag, men olivoljaär ju över lag bra för kroppsvård. Lite antibakteriell eller nåt liknande har jag för mig att min barnmorska sa.
    Jag har själv varit söndersnuten i näsan senaste veckan, har gnast blivit bättre när jag smorde (men jag sprayade inte, tog lite olja på fingerspetsen bara )

• Anonym (näsblod)

Tack för svaren! Då ska jag genast testa!

• JennyCB

Jag klarar int nässpray, blir lite illamående av smaken så jag testade rennäsans. Det är koksalt och finns både som pipetter (eller vad det nu kallas) och spray

? ♥ ? Lukas ? ♥ ?
  • Tuplan

Jag hade nog inte sprayt olivolja men om du tar lite på fingret och för in i näsan så blir det nog bra. Jag har jätte torr näsa och min läkare föreslog lypsyl på fingret. Fungerar jätte bra

• Anonym (näsblod)

Nu känns det mkt bättre! Sköljde näsan med koksalt, hällde in en massa olivolja, och sköljde med koksalt igen för att få bort det överflödiga. Fast nu stinker det olivolja i näsan. Inte s mysigt, men vad gör man? :P

JennyCB: Jag kör redan det billigare alternativet, egengjord koksaltlösning, morgon och kväll men det hjälper inte mot täppan.. Inte på mig iaf. Men det rensar ju ur bra :)

• WimZy

På apoteket finns det en nässpray med sesamolja, som heter Nozoil! Superbra!!!

• jagäraf

Min dotter har haft problem med sköra slemhinnor i näsan och fick av läkaren rådet att smörja in med AD-droppar i olja. Ta lite på en tops och "snurra runt" inne i näsan. Funkar jättebra! Men - det ska vara just AD-droppar i OLJA.

Svar på tråden Dum fråga, men kan man spraya olivolja i näsan?