• Anna Paulita

Någon här som bor på Scottland?

Och i sådana fall , vart?

• Svar på tråden Någon här som bor på Scottland?
  • Mian1

tror jag har sett en skottlandtråd..

reserverar mig för evt felstavningar och feltolkningar
  • Anna Paulita
    Googels skrev 2007-12-28 00:30:14 följande:
    Jajamensan - vi är en hel hög som bor här! Har till och med en egen liten tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-271/m26013028.htmlJag bor själv på västkusten, ca 1 timma utanför Glasgow. Befinner du dej oxå här?Du kan hitta andra skottlandsboende i den här tråden:-www.familjeliv.se/Forum-3-45/m26441321.html
    NJa, inte ännu. Men min sambo ska på intervju på ett företag mellan Glascow och Edinburg, i Stearling den 8 januari.Och de är tydligen mycket mycket intresserade av honom....
  • Googels

Vad kul - hoppas det går bra för honom!

Såg dina frågor i Skottlandstråden.

Skottland är ett härligt land att bo i, det är visserligen rätt annorlunda från Sverige men så länge man är medveten om det och inte förväntar sig att det ska vara lika så klarar man sig utan alltför stor hemlängtan

Stirling är en mysig stad, jag gillar slottet där bättre än det i Edinburgh, och de har bra shopping.

• Anna Paulita
    Googels skrev 2008-01-01 22:02:12 följande:
    Vad kul - hoppas det går bra för honom! Såg dina frågor i Skottlandstråden.Skottland är ett härligt land att bo i, det är visserligen rätt annorlunda från Sverige men så länge man är medveten om det och inte förväntar sig att det ska vara lika så klarar man sig utan alltför stor hemlängtan Stirling är en mysig stad, jag gillar slottet där bättre än det i Edinburgh, och de har bra shopping.
    Vad är de stora skillnaderna? Som du kommer på så där på rak arm?
  • Googels

Ja du... det var en bra fråga! Det är allt från hur husen är upplagda (med två kranar på handfaten, heltäckningsmattor i de flesta rum, tvättmaskinen i köket) till council tax (typ kommunalskatt som varierar efter vad för slags hus man har och i vilket område man bor) och jobb, skola och dagis.

Nu har jag visserligen bara jobbat på ett ställe, pluggade innan jag kom hit, så det är kanske bara företaget jag är på, men det verkar annorlunda mot hur jag uppfattar att det är i Sverige. Skolgång börjar ju dessutom mycket tidigare, och dagis skiljer sig oxå i att de flesta barn börjar mycket tidigare här, pga föräldrarledigheten ligger ca 35 år efter Sverige. Inskolning på dagis är inte alls lika lång, och de verkar inte vara ute lika mycket här som i Sverige.

Det låter kanske som en del negativt, men det behöver det inte nödvändigtvis vara. Det är bara annorlunda

Svar på tråden Någon här som bor på Scottland?