Vart ska man ringa först om denna utbildning?
Vill utbilda mig till barnsköterska, man kan ju bli det genom gymnasieutbildning. Vet ej vart man ska vända sig, om man kan plugga sig till detta på distans osv.
Någon som vet?
Vill utbilda mig till barnsköterska, man kan ju bli det genom gymnasieutbildning. Vet ej vart man ska vända sig, om man kan plugga sig till detta på distans osv.
Någon som vet?
Varför inte utbilda dig till förskollärare istället? Barnskötare efterfrågas ju knappt.
jag är utbildad till barnskötare, emn barnskötare och barnsköterska är inte samma sak. Barnskötare blir man t.ex när man gått barn och fritids programmet (gymnasial) och barnsköterska blir man när man gått omvårdnads programmet (gymnasial)
Tyvärr så blir man inte barnskötare rätt över bara för man har gått barnfritidsprogrammet...
Det är olika i olika kommuner vad de accepterar som barnskötarutbildning.
Här i vår kommun så räknas man inte som barnskötare bara för att man gått barn-fritid.
Prata med syon på ditt närmaste komvux. Hon/han borde kunna hjälpa dig med alla dina frågor.
fick höra för ett par veckor sedan att man inte längre räknas som barnskötare bara för att man gått Bf på gymnasiet (gick inte det själv).
Så det finns många som jobbar som det men som egentligen inte har behörighet..
vill du bli barnsköterska verkar det som om du ska gå en undersköterskeutbildning. Ring till KOMVUX eller liknande i din stad och prata med en studie- och yrkesvägledare på omvårdnadsutbildningen.
"Anställda inom barnsomsorgen som inte är utbildade förskolelärare är ofta anställda som "barnskötare" oavsett om de har rätt gymnasieutbildning eller inte." wikipedia.com
men nu handlar ju tråden om barnskötERSKA, inte barnskötARE.
är det en sådan som jobbar på bvc typ? Isåfall är det väl sjuksköterskeutbildning som gäller?
det finns barnSKÖTERSKA och barnSJUKsköterska, barnSJUKsköterska är sådana som kan tänkas jobba på BVC.
Kan ni inte läsa igenom ordentligt innan ni gissar er fram?
Barnskötare är en annan sak än barnsköterska.
Barnsköterska är som en undersköterska, fast inom området barn. Det krävs alltså att man är undersköterska, men har lagt till en utbildning som anpassar sig till yrket med barn i sjukvården. Barnsköterska.
Barnsjuksköterska och Barnläkare heter de andra yrkesgruppen i hierarkin ;)