• yaaniz

Familjebostäders omflyttningsplats?

Är det någon som har bytt lägenhet via familjebostäders omflyttningsplats?
    Hur lång tid tog det från ni började söka tills ni fick en ny lägenhet?

• Svar på tråden Familjebostäders omflyttningsplats?
  • yaaniz
    ingen??                                                                
  • Veeroo

Menar du familjebostäder i Göteborg?

Är inte systemet där att man kan söka interna lägenheter där när man har bott ett år i den lägenheten man bor just nu i och den som får den nya lägenheten är den som har längst boendetid. Dvs, hur snabbt man får en lägenhet beror på hur länge man har bott i sin nuvarande lägenhet och vilket område man söker i (hur populärt det är).

Annars har jag inget svar på frågan...

• yaaniz

ja i gbg ja, kanske bara är så här?
    man får börja söker efter 6månader, vi har sökt ända sen dess och vi ahr nu bott här i ca 3år. Ville mest veta personlig info av dom som bytt..om det är nått speciellt dom går efter..för alla säger jämt att dom går efter ditten och datten men det stämmer aldrig i slutet ändå.

• Veeroo

Vi har ett liknande system i Bostadsbolaget som jag bor i i Göteborg och jag känner några andra som bor i Bostadsbolaget och Familjebostäder.

Mina föräldrar fick t.ex. en 3:a i Landala efter 7 års boendetid (Bostadsbolaget). Hade inga särskilda personliga skäl mer än att dem ville bo mindre.

Ett par kompisar fick en 4:a i Majorna efter 8 års boendetid (Familjebostäder). Ville ha större på grund av barntillskott.

En arbetskamrat fick en 3:a i Haga efter 7 års boendetid (Bostadsbolaget). Ville bara byta lägenhet.

Men alla dem områdena är ju väldigt populära... i andra områden borde det ju gå lite fortare.

Jag fick den här lägenheten genom mina förälrdrar, (barn som flyttar hemifrån kan också söka med sina föräldrars boendetid typ), det är en 3:a i Järnbrott/Högsbo och då hade dem kanske 4 års boendetid.

Nu har jag sökt mångalägenheter i Östra Göteborg, typ Torpa, Björkekärr, Robertshöjd, och har 4 1/2 år boendetid men har inte fått något än, när jag har pratat med dem så har det vart ca 10 pers som har längre boendetid än jag och därför har gått före.

Vet inte om den här infon hjälper dig?

Du kan ju alltid ringa din hyresvärd o fråga dem det du undrar också. Lycka till med lägenhetssökandet.

• yaaniz

Vi fick en lägenhet som tyvär bara var en 2.a , men det ville vi ju inte ha.
    Men det verkar omöjligt nu att få nått annat..vi söker nytt i hela göteborg..får ändå inget :S
    vi ska gå ner till dom imån och prata. får hoppas man får lite posetiva nyheter.

Svar på tråden Familjebostäders omflyttningsplats?