• en glad

Dyra märkessaker...

Hur reagerar man om man önskar sig en dyr märkespryl typ Gucci i julklapp och istället får en "vanlig" billig från närmsta kvartersbutik? Om givaren inte har råd med Gucci-klappar, skall vederbörande kanske avstå helt från att ge den personen någon julklapp då? Blir inte det ännu konstigare?

• Svar på tråden Dyra märkessaker...
  • Anna Paulita

Jag tycker inte man önskar sig Gucci klappar från folk som inte har råd.

Och skulle någon säga till mig; "Jag vill inte ha något alls av dig ifall jag int efår Gucci." skulle jag nog bli rätt sne...En sådan person skulle jag inte vilja ha i min närvaro.

• tyla

men, vill personen ha en speciell sak, tex en väska eller en scarf, eller vill den ha VAD SOM HELST bara det är gucci?

isåfall kanske du kan hitta ngt i en secondhandbutik.
    en gammal kavaj i strl 46, haha

• Marija79

Har man inte råd att köpa gucci dill den som önskar sig det så är väl det helt ok,är det inte tanken som räknas?

• AnneSophie
    en glad skrev 2007-12-20 23:30:22 följande:
    Hur reagerar man om man önskar sig en dyr märkespryl typ Gucci i julklapp och istället får en "vanlig" billig från närmsta kvartersbutik? Om givaren inte har råd med Gucci-klappar, skall vederbörande kanske avstå helt från att ge den personen någon julklapp då? Blir inte det ännu konstigare?
    Jag tycker inte heller att man ska önska sig Gucci etc om man inte vet att givaren VILL köpa sådant, i den prisklassen.

Vill du köpa en julklapp så tycker jag inte att du ska leta upp någon kopia eller billigare variant av väskan (eller vad det nu är).
    OM du vill köpa något så försök hitta något annat (vad som helst) att ge, som du tycker passar personen och som är i din prisklass.
    ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Fru Indosaurie

Om det var jag som hade önskat mig så skulle jag inte vilja ha nån kopia..

Å andra sidan hade jag aldrig önskat mig av någon som inte har tänkt köpa så dyra klappar.

• Ellah

Man kan ju inte vara riktigt helt normalt funtad om man önskar sig, låt säga en Gucci väska av någon, som ej har råd med det eller som skulle "lida" ganska mycket av en sådan utgift, och blir förbannad över att man ej får det. Enligt min mening är det fjortistänk! Otroligt barnsligt!

Jag kan önska mig något extravagant och "oövervinligt", men man blir ju inte sur för att man ej får det. Jag har tex önskat mig en ny, väldigt dyr, väska av killen, jag hoppas ju givetvis på att jag kommer få den, men får jag istället hmm ja, låt säga, uderkläder från H&M, så blir jag ju ändå glad över att han har tagit sig tid att tänka ut och leta rätt på något. Fast hade jag inte fått något alls hade jag blivit sur.

• Behemot

Nu skulle jag aldrig önska mig någon Guccisak, men OM jag hade gjort det så hade det varit helt ok att köpa något annat. Däremot hade jag inte blivit så glad över en billig kopia av samma sak som jag önskade mig.

• Sallisen

Man önskar sig inte sånt i julklapp om man inte råkar ha rika släktingar/vänner. Då köper man sånt själv.

• Balehead

Oavsett om det är Gucci eller något annat dyrt, tycker jag att man bör vara tydlig när man önskar (för som jag har sagt tidigare så är det ju önskningar och inte beställningar vi talar om). Man kan till exempel säga:

"Jag önskar mig verkligen den där dyra Gucciväskan. Billiga kopior kan jag köpa själv, så det önskar jag mig inte, men tänk vad glad jag skulle bli om jag verkligen fick just den där som jag har sett...."

Då har man lämnat öppet till vännen att:

1. Ge bort något helt annat, t.ex. hemgjord kola och en bränd CD med musik som hon vet att kompisen gillar.
    2. Gå ihop med kompisens övriga vänner och släktingar som kanske inte vet vad de ska ge bort, och tillsammans skramla ihop till Gucciväskan, som då blir den enda presenten från alla.

Det är ALDRIG rätt att bli sur över en present man får. Möjligtvis om man verkligen har gjort tydligt att man blir sårad om man får en ny diskborste i julklapp, och får det i alla fall för att givaren vill jäklas med en.

• gealach
    tyla skrev 2007-12-20 23:33:04 följande:
    men, vill personen ha en speciell sak, tex en väska eller en scarf, eller vill den ha VAD SOM HELST bara det är gucci?isåfall kanske du kan hitta ngt i en secondhandbutik.en gammal kavaj i strl 46, haha
    Ja, storlek 46 måste ju vara fruktansvärt att få... Gucci gör inte så stora kläder till att börja med.
  • Virriga Vera
    jenesaispas skrev 2007-12-22 18:52:59 följande:
    Ja, storlek 46 måste ju vara fruktansvärt att få... Gucci gör inte så stora kläder till att börja med.
    Kan ju vara en herrkavaj?
  • Agapi

Säger som de andra. Blir ju inte arg eller besviken om man får något helt annat, de är ju otroligt barnsligt, långtfrån alla har ju råd att ge bort såpass dyra saker.

Men då är de mycke bättre att köpa nått heelt annat än en kopia eller en billigare variant.

• TezzyBump

hade det varit jag så hade jag inte velat ha en billigare kopia av det jag önskade mej, utan hellre något helt annat som tomten tyckr passar bra till mej.

• heavymetal2

Skulle aldrig önska mej så dyrt....jag skulle skämmas.....sånt får man banne mej betala själv!

• tyla

med strl 46 menade jag det int som ngt förolämpande, utan mer som att det inte var så stor chans att hon skulle få användning för den. en herrkavaj fungerar ju alltså lika bra.

hur som helst, hur gick det, vad fick hon?

god fortsättning!

Svar på tråden Dyra märkessaker...