• anna apelsin

Plötslig hyreshöjning!!!

Hyresfakturan denna gång ligger på 58 kronor mer, från 4616 kr/månad till 4674 kr!

Har inte fått nån som helst information om detta!
    Det kom iofs med ett papper samtidigt som fakturan, att hyrorna höjs med 1,26 %, men ska man inte få veta minst 3 månader innan?!

Hur ska jag göar nu? Betala det som står eller vänta 3 månader?

• Svar på tråden Plötslig hyreshöjning!!!
  • ulrikasofie

Betala skulle jag gjort, var ju inte så stor höjjning.

• Smurfan 81

Jag skulle betala, det kan ju kommit ut information som du missat. Nåt nyhetbrev som åkt direkt i papperskorgen kanske? Du kanske har "Ej reklam" på dörren. Läser du allt som står i trappuppgången? Sen är det ju till årskiftet de ändrar hyran om de ändrar. jag har nu två år irad fått meddelande från banken att de höjt bankfacksavgiften med 50:-, och det får man veta 20 dagar innan beloppet dras från kontot så där har man inte så mycket val!

• beadis

hyran brukar ju nästan höjas varje år lite! eller?
    i allafall där vi bor!

• Corze

Viste inte att de medelande innan, vet däremot att de brukar ändra hyrorna i månadsskiftet så kollade om det var någon ändring extra pga av det.

Flicka i magen, BF 9mars 2008
  • Smurfan 81
    snart3barnsmamma skrev 2007-12-21 10:41:32 följande:
    hyran brukar ju nästan höjas varje år lite! eller?i allafall där vi bor!
    Jo, det är ganska vanligt för att man ska följa inflationen.
  • anna apelsin

Ingen information över huvud taget, inga andra i huset har fått veta nånting heller.
    Så gör de varje år tydligen.. bara höjer..

Men jag har hört att enligt hyresgästföreningen så måste man informeras 3 månader innan, så att man har tid att överklaga bl.a, om man skulle vilja det.

• Sofia t

Nej dom måste inte gå ut med information om det innan. Men det är ju helt klart vettigare att dom gör det och snällare

• k girl

Jag har fått en hyreshöjning på 8% av grundhyran...

• dellelgarin

Det var inte mycket, jag fick en höjning med 11kr/m2. Vilket innebär 660 kronor för mig. Men den är ju uppsagd så jag behöver bara betala 1 månad med den nya hyran. Stackars de barnfamiljer som lever på närmare 100m2, blir en saftig höjning.

• lillamaa

vi har också fått en höjning med ca 300 kr, och inte blivit meddelande. läste på deras hemsida att alla som skulle få höjda hyror skulle bli meddelande men ingen i vårt hus har fått den infon.

detta kommer ju inte som en chock, de höjer ju hyrorna varje år, men i år vart de faktiskt en rätt så stor höjning.

• Ch Belair

Här brukar de alltid höja lite varje år tycker jag, så jag blir aldrig förvånad. Vi får inte heller direkt veta i förväg. Men jag räknar alltid med att. Bara att betala och se glad ut.

• Lantani

Hur långt innan måste hyrsvärden säga ifrån om hyreshjöjning? Fick reda på nu i mitten av december att vår hyran skulle höjas med 6% from 1/1 -08, en höjning på 210 kr för en 2:a, har bott här sedan juni och precis i böjran höjde de hyran med 65 kr, får det vara så?

275 på 6 månader.... usch.

Svar på tråden Plötslig hyreshöjning!!!