• madamezzaj

Stearin på skor. Hur får man bort det?

Min lille kille slank ur mitt grepp och måttade till en spark på en marchall. Stearinet kom, som tur är, bara på hans och min sko (jag slängde mig som värsta fotbollsmålvakten efter honom ).

Hur gör man för att få bort det inte så klädsamma stearinet???

• Svar på tråden Stearin på skor. Hur får man bort det?
  • versan

Man tar bort stearin olika beroende på vad det är föär material på skon.
    Så vad är det du har skinn mocka eller lurviga skor ???

• madamezzaj

Ja, det glömde jag att berätta. Min sko är av mocka, och sonens av olika skinnlager.

• versan

Sen beror det på vilken färg stearinet har och vilken färg skorna har (glömde säga det)
    Men generellt så tar du bäst bort sterain från läder så här.
    Värm upp stearinet lite med hårtorken så det blir mjukt så kan du försiktigt böja bort det från skinnet, när du fått bort det mesta så ta en plast degskrapa eller en kniv och sätt ordentligt med mjukt papper över det vassa skrapa nu försiktigt så du får bort mera av stearinet, Värm med hårtork försiktigt och skrapa med ditt verktyg med nytt papper gör samma procedur om & om igen tills du har så lite stearin som möjligt kvar.
    Sedan tar du och gnuggar bort dom sista resterna så mycket du kan med ett mjukt papper eller en gammal tork handuk (ej frotte).
    Finns det fortfarnade kvar sterin så är det bara att ta fram strykbrädan och strykjärnet.
    Lägg skon på strykbrädan lägg på flera ark med hushållsppaper och lägg sedan på det varma strykjärnet på pappret (med skon innunder)
    Och värm upp så att stearinet smälter och sugs upp i pappret det upprepas till pappret här torrt.
    Har du nu haft röd sterin och en ljus sko så kan det hända att du får kvar fläckar på skon tyvärr.
    Men jag hoppas att du lyckas!
    Själv räddade jag våran svindyra NYA Skinnsoffa från Vit Sterain förra julen.

Har du mocca skor så hoppa över gnuggande på skon och ta strykjärnet till hjälp på en gång.

• versan
    madamezzaj skrev 2007-12-21 11:45:38 följande:
    Ja, det glömde jag att berätta. Min sko är av mocka, och sonens av olika skinnlager.
    Oh shit mocca är värst tycker jag! 
    Om du kan få bort sterain utan att rugga moccaytan så prova det.
    Mocca är så känsligt.Fundersam 
    ta fram strykbrädan och strykjärnet.
    Lägg skon på strykbrädan lägg på flera ark med hushållsppaper och lägg sedan på det varma strykjärnet på pappret (med skon innunder)
    Och värm upp så att stearinet smälter och sugs upp i pappret det upprepas till pappret här torrt.
    Detta gör du om & om igen.
  • versan

glömde igen ha max 2 på strykjärnet. sätt en massa tidningspapper inuti skon innan du börjar så du får en ordentlig yta att arbeta med.

• Lilu

In i frysen....sen bara att bryta bort

(¯`°?.¸ ღ Stolt mamma till Linus 010716 & Lucas 030510 ღ ¸.?°´¯)
  • Lilu

Jag skulle inte värma upp det igen då blir det ju flytande och tränger ner ännu mer.....låt skon ligga i frysen ågra timmar i stället.

• madamezzaj

Hmmm, det kanske kan funka på min sko *tjavar iväg med skon till frysen för 1a gången i mitt liv *, men sonens sko är rätt oböjlig så där fram på skon...

• Kajsan
    Lilu skrev 2007-12-21 21:03:48 följande:
    Jag skulle inte värma upp det igen då blir det ju flytande och tränger ner ännu mer.....låt skon ligga i frysen ågra timmar i stället.
    Nä det fungerar inte på en skinnsko.
    Jag hade samma problem med ett par skinnsneakers för ett par år sen, det gick inte bort och blev värre efter frysningen.
  • Lilu
    Kajsan skrev 2007-12-21 21:05:41 följande:
    Nä det fungerar inte på en skinnsko.Jag hade samma problem med ett par skinnsneakers för ett par år sen, det gick inte bort och blev värre efter frysningen.
    men detta var väl mocka....elr?
  • Im Fabulous

In med prylarna i frysen, imorgon kan du bryta bort stearinet..

• Kajsan
    Lilu skrev 2007-12-21 21:14:15 följande:
    men detta var väl mocka....elr?
    Det var ju två olika par skor om jag inte fattat fel *ska läsa igen*
  • Lilu

Jag skulle ändå satsa på frysen har funkat jättebra med allt jag slängt in iaf Har dock inte provat skinn.

• Lilu
    madamezzaj skrev 2007-12-21 21:37:05 följande:
    Har stoppat in min sko i frysen nu. Får se hur det går.
    Spännande Så här en fredagkväll
Svar på tråden Stearin på skor. Hur får man bort det?