• Jala78

Recept till segt tunnbröd...

Hejsan på er!
    Någon som har ett gammalt hederligt recept på mjukt tunnbröd som blir så där lite segt?? Tänkte baka till julafton så klart.

God Jul på er alla!

• Svar på tråden Recept till segt tunnbröd...
  • Ackis

Kan dessvärre inte hjälpa dig, men skulle också vilja ha ett recept på segt tunnbröd, så jag hjälper dig att putta upp tråden, så får vi hoppas att någon kan ge oss svar.

• Sara78

Mjukt tunnbröd
    Ingredienser
    Portioner: ca 20 kakor

1/2 paket (à 50 g) jäst
    75 g margarin eller smör
    7 dl mjölk
    1/2 dl socker
    1 tsk stött fänkål
    1 tsk salt
    3 dl grahamsmjöl
    1 tsk hjorthornssalt
    10-11 dl vetemjöl

Tillagningstid: Över 20 min
    Svårighetsgrad: Avancerat

Gör så här
    Smula jästen i en bunke. Smält matfettet i en kastrull eller i en skål i mikrovågsugnen på full effekt (max 800 W) ca 1 min. Tillsätt mjölken och värm till fingervarmt, 37°C. Häll lite av degvätskan över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt resten av degvätskan, socker, fänkål, salt, grahamsmjölet blandat med hjorthornssaltet och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig för hand eller i maskin tills den släpper bunkens kanter. Låt jäsa övertäckt ca 40 min.
    Ta upp och knåda degen smidig på mjölad arbetsbänk. Dela degen i ca 20 små bitar. Forma bitarna till släta bullar och kalva ut dem till tunna kakor.
    Grädda kakorna, en och en, i en het, torr stekpanna ca 2 min per sida. Låt kakorna kallna inlindade i en handduk på galler.

Svar på tråden Recept till segt tunnbröd...