• Cilla R

Tass-salva

Någon som har tips på en riktigt fet och hållbar tassalva? Smörjer min mopsvalps tassar varje dag med vaselin, men det svider ändå jätte mycket för henne när man passerar en väg som blivit saltad.

Mamma till Néa och Ophelia!
  • Svar på tråden Tass-salva
  • Miss Skellington

Försvarets Hudsalva. Finns i stift-form på Apoteket.

• frulan

Om det är riktigt, riktigt illa så kanske du kan skaffa såna där tasskydd (som små gummistövlar man trär på).

Vi hade en sån när vår krake opererade bort en sporre.

Annars har jag hört att försvarets hudsalva (den gröna) är bra.

• Spindelskratt

Håller med om försvarets salva, det är kanon bra!

• Rosa Helenae

Vår uppfödare rekommenderade Hellosan. Har bara testat att ha på det en gång men det verkade funka. Tyvärr gillade vovvisen den lite väl mycket för han slickade i sig en hel del, typiskt Simba!
    Men testa, jag satte på honom lilltjejens strumpor också! Hihi

• Miew

Tjärsalva är den absolut bästa salvan, visst så stinker den lite menden är super. Min gubbe använde den faktiskt på sin häl när han fick en stor spricka, och bara några dagar senare var den helt borta. Vi använder den på våra hundar och de har jättemjuka och fina trampdynor och har aldrig problem med att dom spricker eller blir fnasiga på vintern, rekommenderas starkt...

Viggo & Grys mamma
  • frulan

Åååh, den luktar ju jättegott (om det är samma som man har till hästar)
    Ska prova den på fötterna, vilket bra tips

Miew skrev 2007-12-21 15:45:48 följande:
    Tjärsalva är den absolut bästa salvan, visst så stinker den lite menden är super. Min gubbe använde den faktiskt på sin häl när han fick en stor spricka, och bara några dagar senare var den helt borta. Vi använder den på våra hundar och de har jättemjuka och fina trampdynor och har aldrig problem med att dom spricker eller blir fnasiga på vintern, rekommenderas starkt...
  • Miew

Gör det, funkar på händer också, fast jag tyckte det var jobbigt att ha den där, men till fötter tycker jag den är super... Ja, man har den till hästar också, den heter Fyra Ess hundsalva. Det står på burken:
    Tassalva
    *mjukgörande tassalva
    *Skyddar trampdynorna
    *Förhindrar isbildniing mellan trampdynorna
    *skyddar mot uttorkning(vägsalt)
    *Fet, vattenfri salva.

Viggo & Grys mamma
  • ANOF

Bland det bästa och enklaste som finns är oliv olja, om hunden inte slickar bort det, men då får man sätta på strumpa.

Svar på tråden Tass-salva