• Mamma S

Hur lyckas man med att smälta socker???

Varje år när jag och barnen ska göra pepparkakshus försöker jag smälta socker till att sätta ihop delarna med. Och varje år misslyckas jag! Det bara klumpar ihop sej! Sen försöker jag sätta ihop pepparkakshuset med kristyr och det funkar inte så bra...
    Har jag för hög eller för låg värme på plattan? Hur gör ni andra? Tänkte fixa pepparkakshuset ikväll så snälla, hjälp!!

• Svar på tråden Hur lyckas man med att smälta socker???
  • Else

Är inte helt säker men tror att tricket är rätt låg värme och inte röra om...

• linjes

röra om hela tiden i sockret sen värma på emellan varven eftersom det stelnar fort,
    Tror inte värmen har nått att göra med det, men man kan ju börja med låg värme sen öka

• Aros

Äter ni verkligen upp pepparkakshuset efter att det har stått över hela julen? Annars är vanligt lim att rekommendera. Inget kladd, inget att bränna sig på och håller ihop jättebra.

Aros - stolt mamma till ♥ Agaton ♥
  • linjes

Hehe,alla gör säkert olika men så här har det funkat för mig iaf=)

• Mamma S
    Aros skrev 2007-12-21 16:16:39 följande:
    Äter ni verkligen upp pepparkakshuset efter att det har stått över hela julen? Annars är vanligt lim att rekommendera. Inget kladd, inget att bränna sig på och håller ihop jättebra.
    Jo, jag har också tänkt på det... Tror inte att någon kommer att äta av det, ska fråga lilltjejen för säkerhets skull! Hon gillar mest att pilla bort kristyren och äta upp den... =)
  • Mamma S

Tyler Durden skrev 2007-12-21 16:16:16 följande:

använd florsocker och het panna så går det på nolltid
    Försökte med det häromdagen, men det blev bara hårda klumpar! Hade halvvarm stekpanna. Fattar inte varför jag aldrig lyckas...
  • Wilowa

Det tar evigheter att smälta socker och det klumpar sig först innan det smälter. Jag hade halv värme på plattan (4-6/12) och det tog mer än tjugo minuter (säkert ännu längre) innan det hade smält! Det blir klumpar när en del av sockret smält och kletar ihop sig med det som inte smält, sedan så svalnar det ju och blir stelt. Ha tålamod så får ävn du smält socker!

God Jul & Gott Nytt År!
  • Tyler Durden

pannan ska var het som lava (högsta nivån) och röra hela tiden
    Mamma S skrev 2007-12-21 16:19:43 följande:

Tyler Durden skrev 2007-12-21 16:16:16 följande:
    Försökte med det häromdagen, men det blev bara hårda klumpar! Hade halvvarm stekpanna. Fattar inte varför jag aldrig lyckas...
  • Jojjan 81

ett tips... vi lärde oss på skolan att smälta choklad, sen väntar man till den typ börjar svalna... lite tjock då... doppa hörnen i chokladen o vipps... sitter som berget!! du får ju dock dekorera med kristyr, då hörnen kan bli lite kletiga!! hoppas det hjälper..tjing

• Elin7

Har ej gjort själv men min sambo... Mellanvärme och röra om säger han...

• Mamma till bröderna bus

vi använder smält choklad, inga problem med att få ihop ett hus med det... chokladen som blir över brukar vi blanda med corn flakes så har vi lite julgodis oxå :)

Felix mammas och pappas lilla prins, älskar dig!
  • svartnos

När jag smälte socker till mitt pepparkakshus, så hade jag plattan på högsta värmen och rörde om då och då i sockret, smälte på 5 minuter ungefär.

• Lilu

Jag sätter i hop med kristyren...sitter jättebra

(¯`°?.¸ ღ Stolt mamma till Linus 010716 & Lucas 030510 ღ ¸.?°´¯)
  • rutinerad

Smält sockret på hög värme och låt det sedan svalna lite. Men inte för mycket så att det blir för tjock. Då hinner du inte sätta ihop delarna, utan jag rekommenderar när det är rinnigt, då hinner du få ihop delarna och justera till och med.

Värm på sockret ibland om det hinner stelna medan du bygger ihop huset. Jag gjorde mitt i en kastrull med teflon och det funkade utmärkt. Använde en sked för att få socker på taket det sista och på kanterna.

Lycka till! :)

Svar på tråden Hur lyckas man med att smälta socker???