• Sussli

Vad anser du är en bra respektive en dålig lön?

Jag är nyfiken på vad ni anser? Var går gränsen för vad ni betraktar som en bra respektive en dålig lön? Vad anser ni är en normal månadsinkomst (lön, ej bidrag)? Strunta i statistik och annat, jag vill veta vad ni själva tycker!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-21 17:57:29:
    Snarare... var anser ni att gränsen går för när man är låginkomsttagare respektive höginkomsttagare?

• Svar på tråden Vad anser du är en bra respektive en dålig lön?
  • Sara78

Det beror ju helt på vad man jobbar med...

• annagumman

en bra lön är väl 23000 + ? typ 270 000 per år och över.
    Dålig lön är väl under 200 000 om året.

svårt att säga.
    detta tänker jag att det är 100% tjänster då...
    man tjäna rju mindre om man jobbar mindre såklart..

• sakoline

Jag själv tycker att minst 18.000 för ett arbete utan krav på speciell utbildning är bra.

• Sussli

Jo det är klart, det beror ju på vad man jobbar med. Men så här då... när är man låginkomsttagare respektive höginkomsttagare?

• MissLilo

jag jobbade förut 100 %...fick 60 kr i tommen inna skatt....det var dåligt

• emeliasmamma

Jag tycker det är lite med ca 7000 ef skatt. Bra tycker jag är ca 15000 efter skatt. Men det beror ju på vad man jobbar med...

• Sara78

Har man en bra lön så tycker jag nog man ska tjäna över 350 000 kr om året. Fast riktigt bra så ska man nog tjäna runt 500 000 kr eller mer. Låg lön är under 200 000 kr och riktigt låg är den isåfall under 150 000 kr.

• Tramsbyttan

Beror på hur länge man jobbat, utbildning, ingångslön, erfarenhet etc..
    Ingångslönen för många yrken är ju hyffsat dålig, men utvecklas ju ganska fort..

Svårt att sätta siffra på det.

• Catti41

Svårt att säga. För mig skulle ju allt under 35-40' vara en riktigt genomusel lön idag, men för 10-15 år sedan när jag var sjukvårdsbiträde var ju allt över 10' riktigt, riktigt bra. (Brutto, alltså.)

Men medellönen ligger väl runt 22' har jag för mig, så där går väl gränsen mellan låg, mellan och höginkomsttagare.

Sen handlar ju lönen till viss del om ansvar, utbildning, tyngd (fysisk och psykisk) och sådana saker, vilket ju också avgör om det är en bra lön eller dålig.

• cissi24

vet inte var gränsen går. men jag tycker att allt för många jobb har en mycket hög lön fast de inte gör ett skit.

de som förtjänar sin lön är de flesta läkarna

Svar på tråden Vad anser du är en bra respektive en dålig lön?