• Iluna

någon som kan mycket om skärsår?

jag skar mig i fingret vid 18 tiden idag..inte ett jätte stort jack men lite halvdjupt tror ja...vågar inte titta..de blödde en hel del..försökte håll fingret högt med tryck på...men så fort ja tog bort handuken blrjade de forsa blod igen..då tjepade ja fast en kompress over såret..super hårt och de slutadeblöda..men efter ett tag tyckte ja de satt liteväl hår å tyckte attde borde slutatblöda..men när ja tar bort "plåstret" börjar de igen...vet inte om man borde kolla upp de eller ha de så hårt lindat att man typ tappar kännseln i fingret...på vårdguiden står de att omde inte slutar blöda inom 30 min kanske man måste sy... nånsom har råd?

• Svar på tråden någon som kan mycket om skärsår?
  • krakel

har du ingen hemma som kan kolla??? fattar det är obehagligt att kolla själv men kan du inte ta dig till ett kvällsöppet apotek och köpa steristrips ( små smala tejpbitar.)

• Johanna S

sätt en kompress över, ganska fast men inte så att blodtillförseln stryps, håll fingret högt. Blöder det igenom flera gånger och det inte verkar sluta så bör du åka in och sy, kan ringa sjukvårdsupplysningen först. Det brukar börja blöda när man tar bort förbandet, så försök att låta det vara kvar, i alla fall tills imorgon.

• Miss Love

Linda inte så hårt så du stryper allt blod i fingret, det är farligt! Blöder det fortfarande igenom om du har ett vanligt plåster? Gör det inte det så är det nog ingen fara men om du fortfarande blöder igenom ett vanligt plåster så kan det vara bra att kolla upp fingret.

• susye

ett finger blöder ju extremt mycket o du ska ha fast förband men inte så hårt att det gör ont o stryper blodtillförseln, om det blöder mycket ändå ska du åka in

• Iluna

ska byta till ett vanligt plåster när sambon kommer hem...blir för tajt när man tejpar..får se om de slutar då..annars får ja väl ringa sjukvårdsupplysningen

Svar på tråden någon som kan mycket om skärsår?