• Anonym (åh!)

Någon som jobbar inom vården, som gjort fel med mediciner?

Visste inte riktigt vart den här tråden passade, men hoppas jag lagt den rätt!

Jag jobbar som personlig assistent, och idag glömde jag helt bort att ge medicinerna vid 15! (Jag jobbar åt en brukare som inte kan prata, och med en vikarie)
    De andra på jobbet ringde mig förut och hade sett det först flera timmar senare..
    Nu handlar det i och för sig bara om värktabletter och två andra (inte livsviktiga) mediciner, men ändå!
    Jag har sån ångest! Fan va klantigt!

Så i morgon får jag väl ringa till ansvarig sköterska och skriva en avvikelserapport.

Ni som jobbar inom vården, när ni gjort fel har ni blivit alldeles totalt utskällda eller hur har det varit för er?

Usch va jobbigt!

• Svar på tråden Någon som jobbar inom vården, som gjort fel med mediciner?
  • Anonym

Vet hur dåligt man mår efter ngt sånt men ta det lugnt, alla kan göra fel. Det som händer är att du får fylla i en avvikelese och lämna till ssk som i sin tur skickar in den till MAS, sen brukar det inte hända så mycket mer. Men jag förstår att du mår skit

• Anonym (åh!)

Ja, fy fan, det här va bland det värsta jag varit med om!

Tack för ditt svar!

• Familytime

Detta ska Lex Maria anmälas, tyvärr. Alla medicinska fel och brister ska rapporteras enligt Lex Maria. Vårdnads och omsorgsbrister ska rapporteras enligt Lex Sarah. Det är ingen fara, vännen. Det är lätt hänt, ingen människa är fullkomlig och kommer ihåg allt alltid! Det är absolut ingen fara. Det är ingen som kommer vara speciellt arg på dig, hoppas jag. Det hade inte jag varit. Jag har brustit i omsorgen på mitt förra jobb och det anmäldes. Inget mer med det. I vår kommun är vi faktiskt bäst i Sverige på att anmäla våra fel och brister enligt dessa Lex-anmälningar. Därför finns allt dokumenterat.

• Anonym

Jobbade som undersköterska ett tag(är utbildad, men har pluggat till annat nu) och jobbade en sommar på äldreboende. Gav då en man hans ögondroppar fel, blev förvirrad av mitt och hans höger och min höger... Han skulle ha i både höger och vänster öga. Jag gav med andra ord fel medecin i fel öga. Farbrorn hade olika fel på ögonen.. Jag hade jätteångest jag med, berättade för en ssk, men hon menade på att det inte var så farligt då det bara hänt en gång och att jag under sommaren skött mig bra med mediciner och insulin...

Värre är det kanske om det gäller livsviktiga mediciner.. Men man ska inte göra fel, men tyvärr, det händer ibland...  

• sheeba

Jag har inte varit med om det men vet flera där jag jobbade innan.
    Det är sånt som kan hända även de bästa. Det bästa du kan göra är att skriva en avvikelse raport på dig själv så den inte kommer från någon annan.
    huvudsaken är ju att du förstår att du gjorde fel du ska se att dte går bra.
    Det har gjorts värre missar inom vården.

• Anonym

Det där har hänt mig också... det är ingen fara!!
    Vi var en hel personalgrupp som förväxlade två pat. mediciner och det hände inget då heller..
    Vi fick ju göra nya rutiner så att det inte skulle hända igen och som tur var så hade de liknande mediciner..

• BlueYee

jag har oxå glömt att ge mediciner....
    du ska se att det ordnar sig. Huvudsaken är att man är ärlig o erkänner att man gjort fel....
    fyller i avvikelse rapport.....
    det har aldrig hänt nått för mig, men man får
    inte glömma för många gånger. då kan bli av med sin deligering....mm

• Tett82

Hej!

Jobbar själv som sköterska och vet att det är ganska vanligt att glömma mediciner. Synd att det händer, men mänskligt.
    Kontakta ssk och skriv en avvikelse, kommer säkert inte hända mer än så.
    Gräv inte ner dig i det här nu. Du kommer säkert inte glömma igen!
    KRAM och GOD JUL!

Alva - vår gullunge! =)
  • Anonym (åh!)

Tack för era svar! Nu känns det lite bättre!

Jag har bara gjort den här missen på två år, men ändå...

• Anonym

Har du jobbat i 2 år utan att missa en endaste gång så är du ju fantastiskt duktig ju!! Glöm det här nu, du kommer nog inte missa på 2 år igen
    Lovar att det händer de flesta någon gång!

GOD JUL!

Svar på tråden Någon som jobbar inom vården, som gjort fel med mediciner?