• avregistrerad

Utslag i nacken?

Jag har fatt massor av utslag bak i nacken. De syns inte direkt, om man inte tittar nara, men de kanns. Det ar som sma knottror fran harfastet och ner till dar nacken slutar. (dar ett halsband skulle sitta)

Min kompis trodde att det ar allergiska utslag. Kan det bli sa av ett nytt shampoo? Har inga problem med harbotten sa jag vet inte om det ar shampoot anda? Anvander inga andra nya produkter.

Nagon som haft lika?

• Svar på tråden Utslag i nacken?
  • Miss Love

Testa att byt schampo till ett milt och eller ett parfymfritt så ser du om utslagen försvinner.

• avregistrerad

Det lustiga ar att jag borjade anvanda Apotekets Apoliva parfymfritt och markte det efter det.

Jag ska anvanda ett annat shampoo nagra dagar nu, sen ga tillbaka till Apoliva och se om utslagen kommer igen.

• avregistrerad

Far du sa av 18 karats guld KickanAnnika? Det ar det enda jag har haft och jag ar inte nickelallergisk och har aldrig haft utslag forut.

• KickanAnnika

Jag vet inte vad för metall jag inte tål, men har viss överkänslighet mot vad jag förmodar är nickel. Sen kan jag reagera på guld också. Jag har dåliga metallkunskaper, men visst är där nåt i guld som man kan vara allergisk mot.

Sen tänkte jag på det här med kontakteksem. Många blir ju rädda för att byta schampo med risk för att få utslag av ett nytt (ifall man är känslig menar jag, annars lär man väl inte bry sig).Men just kontakteksem uppstår ju när man vid upprepade tillfällen utsatt för samma ämnen. T.ex om man jämt har samma schampo reagerar man plötsligt på det och jag inte begripa vad det är man reagerar på eftersom man inte använt nån ny produkt.

Jag måste ofta byta schampo, roll on, hudcreme, hårspray etc just därför att jag oftast får utslag efter ett tag.

• avregistrerad

Sen tänkte jag på det här med kontakteksem. Många blir ju rädda för att byta schampo med risk för att få utslag av ett nytt (ifall man är känslig menar jag, annars lär man väl inte bry sig).Men just kontakteksem uppstår ju när man vid upprepade tillfällen utsatt för samma ämnen. T.ex om man jämt har samma schampo reagerar man plötsligt på det och jag inte begripa vad det är man reagerar på eftersom man inte använt nån ny produkt.

Det var intressant vad du skrev! Jag har inte haft kontakteksem forut men man kan ju utveckla sant nar som helst vad jag fattar. Jag ar absolut en san som inte byter produkter nar jag hittar nagot jag gillar for jag far latt finnar och att det kliar av nya produkter. Men det later som om det kanske skulle lona sig for mig att forsoka byta oftare? For det ar alltsa upprepandet av samma sak gang pa gang som gor att man utvecklar allergi?

Kan du anvanda vilka produkter som helst under en kort tid eller bara en viss typ?

• KickanAnnika

De flesta skönhetsprodukter innehåller ju dessvärre faktiskt ämnen som inte är så bra för oss.
    Kontakteksem är ju inte en allergi (även om jag tror att man kan utveckla en allergi på det sättet).
    Jag är överlag överkänslig mot de flesta parfymer så det kan jag inte alls använda särskilt mycket/länge. Men även oparfymerat innehåller "skit" och jag brukar i princip byta rollon varje gång jag köper en ny. Just rollon är känsligt och jag har testat RUBBET och får "ödleskinn" även av de allra allergivänligaste om jag använder två eller fler flaskor på raken om du förstår hur jag menar. Jag brukar ha 3-4 rollon hemma och alternera dag för dag.

Jordgubbar har en liknande effekt på oss. I alla fall enligt min läkare, men det är den enda referens jag har så jag reserverar mig. Jag tål inte jordgubbar. Bara jag äter en eller för den delen kommer i hudkontakt med platorna blir jag jättedålig (kräks + utslag). Nu handlar ju detta om ren allergi i mitt fall. Men hon menade att jordgubbar har ett starkt allergent ämne som gör att ingen egentligen tål dem. Det är bara det att för de allra flesta krävs det så hög dos att de slutat äta av mättnad långt innan. Flummigt värre!!!

• avregistrerad

Jag ser helt forjavlig ut i ansiktet om jag ater jordgubbar. Blir helt rodflammig och far vad som ser ut som finnar. Det borjade for kanske 10 ar sen. Intressant att det hor ihop med eksem/allergi osv.

Jag har ocksa svart att tolerera parfymer och sant, far migran. Fast jag byter inte grejjer sa ofta som du verkar gora utan anvander nagot som funkar i flera ar i strack. Men det kanske ar dumt? Ska prova att byta lite oftare.

Skriv garna mer om du vill, du verkar ha mycket kunskap i amnet.

P.S, vad menade du med odleskinn?

• KickanAnnika

Ödleskinn = Jag blir alldeles flammig, knottrig, huden flagnar, svider och kliar. Jag ser ut som en ödla!

Jordgubbar verkar du inte tåla nej. Sen gör man ju på nåt vis alltid en avvägning av ifall det är värt det att ändå äta ett par. Vad gäller jordgubbar så avskyr jag det. Spyr bara jag äter en så bara lukten av jordgubbar får mig att kväljas. Folk tyker så synd om mig på midsommar, det är tydligen jättesvårt att fatta att jag tycker att jodgubbar smakar precis hur äckligt som helst!

Jag är som du med parfymer. Får inte migrän, men väl illamående och huvudvärk.
    Testa att byt du. Men naturligtvis kan man reagera på en ny produkt också. Då skulle det nog snarast handla om allergi mer än kontakteksem. Enkelt förklarat så är en allergi en plötslig reaktion på något medans kontakteksem får man efter upprepad utsättning av något.

Svar på tråden Utslag i nacken?