• Frippa

Tips på balkongblommor, tack!

Har en underbar balkong men toma balkonglådor... Har ni några tips på vilka blommor man kan ha som är fina?

Funderar på starkt rosa pelagoner men jag hade pelagoner förra året...

Vad har ni i era lådor eller rabatter?

• Svar på tråden Tips på balkongblommor, tack!
  • MammaFia

Om du har galler på balkongen är det jätte fint med luktärter som slingrar sig upp.
    Annars är det ju fint med pelagonier varvat med margariter.

• mooogn

Hänger på tråden. Vilken bra idé med luktärtor! Sådana har jag aldrig haft ihjäl förut!

Har fått en så trist balkong nu. Bodde förut i en etta med stooor balkong (70-talshus) men har nu begåvats med en 2/3 så stor balkong till en trea (50-talshus) så jag tar också tacksamt emot tips på växter som tar liten plats och piffar upp eländet

/mooogn

• MammaFia

Tomatplantor passar bra på en solig balkong oxå.
    Jordgubbsamplar, sockerärt på spalje (jätte gott)! Det går även att så morötter och rädisor i balkonglådor å så potatis i hink om man vill ha lite gott.

• Signatur

Jag älskar "snöflingor" eller Sutera Cordata som de egentligen heter. Brukar finnas att köpa färdiga på t ex Plantagen. De är jättevackra och är nästan omöjliga att ha ihjäl. Så gillar jag hängpetunior och hänglobelia också.

• Frippa

Så det blir någ en kruka med luktärtor som får klätra på spalje och snöflingan i ampel.

Men till mina blomlådor...Vad ska jag ha där?

• Frippa

ingen som gillar att lukta på blommorna?

• fifo

Blomsterkrasse gör sig bra i balkonglådor. Finns både den vanliga orange-röd-gula som slingrar sig fint och nån mer kompakt variant som går i mörkrött. Blommar snällt och fyller ut fint.

• Catriiin

Just nu funkar penséer utmärkt. Lavendel är underbara...

Svar på tråden Tips på balkongblommor, tack!