• Anonym (Kaninteha6)

Inte svamp, bara fel PH värde?

Hej
    Undrar om det är någon mer som funderar på om det verkligen är svamp och inte bara en obalans i PH värdet i "muffen".
    Jag har haft problem konstant sedan maj 2005 och kan knappt ha sex nuförtiden. Och vi har försökt få till en bebis i 4½ år, så vi borde eg "ligga på" som tusan.
    Har sällan flytningar utan bara sveda, efter mens och efter sex. Det gör ont när man torkar sig när man kissat typ.
    Det kanske inte är svamp!! Fick rådet av min läkare att prova Lactacyd och att tvätta varannan dag bara.
    Ska även prova att sova med en tampong med fil på.
    Någon mer som haft obalans?
    Please...detta förstör mitt liv, jag är bara 40 och vill ha sex.
    Ciao

• Svar på tråden Inte svamp, bara fel PH värde?
  • Anonym

Nu har jag själv inget problem men jag vet att det finns ett test att köpa på apoteket som läser av om du har förändrat ph-värde i underlivet. Det kanske är värt att testa?

• MayaS

Tycker att du ska låta bli laktacyden helt och hållet!! Använd apotekets intimolja om du absolut ska tvätta dig med något.

Anväde själv laktacyd för ett X antal år sedan pga av svampproblem.. då berättade min apotekare att laktacyd faktiskt (om man har otur) kan förvärra situationen.

Vad hon hade för belägg för detta vet jag inte men efter jag slutade med laktacyd och började med intimolja istället har det blivit mycket bättre för mig iaf..

• Bispan

Du kanske tål parfymfri intimsalva eller balsam?! Jag brukar använda det när det ibland svider. Väldigt lugnande och skön effekt.

Finns på apoteket. Minns inte riktigt om det heter salva eller balsam.

Hoppas du blir av med eländet!!

• cgo

Hej. ....Fick ett tips av en gynekolog att använda barnängens barntvål alltså inte den flytande..har inte haft några problem med mitt underliv sen dess...prova det och se om det funkar för dig oxå..:)

• 2småskruttisar

all tvål är fel för underlivet.....apotekets intimserie är väl värd att prova..

det finns även små tuber med en ph stabiliserande salva...den heter lactal...värd varenda krona.

detta är baserat på egen erfarenhet, släktingars och vänners erfarenheter....
    vi är flera som har haft problem med svamp och ph förändringar....och flera av oss arbetar inom vården...

har man ofta svamp bör man undvika att använda sköljmedel till trosor, och bara använda bomullstrosor...inte ha tajta byxor....

(¯`°?.¸ ღ♥ dalkulla i mina bästa år ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Anonym (Kaninteha6)

Tack tack för alla tips! Uppskattar!! Just nu provar jag olika metoder en längre tid för att verkligen se om de hjälper. Just nu Lactal varannan dag...OCH vi har kunnat "jufsa" tre dagar i rad utan sveda.
    Sen så går jag till nästa metod.
    Mange klem
    /Cyndee

• 2småskruttisar

vad roligt för dig att det går framåt!!!!!

(¯`°?.¸ ღ♥ dalkulla i mina bästa år ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Saandraa

har du provat lactal då?? det är ju små tuber som man för in och sprutar i/upp... det är till för dåligt ph-värde i underlivet!!

olivolja är oxå bra att tvätta med.. inget vatten ska sprutas in, ingen tvål ska användas!babyolja är oxå ett tips1

ღ Isadora ღ
  • Saandraa
    Anonym (Kaninteha6) skrev 2007-12-28 21:08:34 följande:
    Tack tack för alla tips! Uppskattar!! Just nu provar jag olika metoder en längre tid för att verkligen se om de hjälper. Just nu Lactal varannan dag...OCH vi har kunnat "jufsa" tre dagar i rad utan sveda. Sen så går jag till nästa metod. Mange klem/Cyndee
    det var inget såg inte detta inlägg!
    ღ Isadora ღ
  • Anonym (Kaninteha6)

Hej TS här.
    Det är faktiskt en allvarlig tråd det här. Ärligt, hur många kvinnor lider inte av att ha problem med underlivet. Det tär hur mycket som helst att inte kunna ha sex.
    Å jag menar Lactacyd varannan dag, inte Lactal blir för dyrt i längden. Jag har ratat all tvål i 20 år, men provar nu Lactacyd. Tro mig, allt är värt att prova.
    Har även provat gammal husmorskur, tampong i fil. Det är ju även billigare.
    Kört olivolja redan!
    Sambon gillar att jag går troslös hemma, men vad hjälper det när han ändå inte får stoppa in den så ofta...
    Jag försöker hålla ut!'

• Anonym (been there)

Det här kanske låter helt dumt, MEN sen jag började dricka en hutt aloe vera varje morgon så har det blivit balans i underlivet !
    Jag köper äkta aloe vera från en återförsäljare för

www.foreverliving.se

Det innehåller ju MASSOR av vitaminel o allt.
    Jag hade klåda o sveda VARJE månad innan mens förut. trodde oxå det var svamp o köpte massa jox på Apoteket, det hjälpte för stunden........

Jag rekomenderar verkligen att testa !!!!

• Anonym (Kaninteha6)

En liten hutt säger du? Vad kostar en sådan?

• Anonym (been there)

En dunk kostar runt 260:- o räcker i ca en månad, beroende på hur stor hutt du tar !

Men om man ser på allt det braiga som kommer med hutten så är det klart VÄRT det !!
    Magen håller sig i form, tarmarna mår bra o hela du !!!

Jag märker verkligen skillnad !

Jag höll upp en månad för jag ville se om det verkligen var så, och jag ångrar att jag höll upp ! Magen blev lika körig som förr, kliet innan mens kom tillbaka......

• Memma

Jag tycker att RFSU förklarar det bra: www.rfsu.se/Bildbank/Produkter/MiniSiter/Underlivscoachen/Pdf/Underlivscoachen%20folder.pdf

Det står ungefär så här:
    Obalans i underlivet uppstår när lactobaccillerna är för få och "dåliga" bakterier tar överhanden. Då ökar risken för svamp och bakteriell vaginos. Förebygg problemen genom att använda produkter som är milda, med lågt (alltså surt) pH och som innehåller lactobaciller eller mjölksyra.

Obalans med för högt pH och för få lactobaciller kan alltså vara ett förstadium till svamp, så det är bra att sänka pH-värdet och tillföra mer lactobaciller i ett tidigt stadium. Tyvärr säger de inte något om naturliga metoder/huskurer... men allt med ett lågt pH-värde borde ju fungera... 

Har själv haft långvariga problem med svamp förut, men gick till en naturläkare som hjälpte mig att lägga om kosten och gav mig en örtdetox mot svamp. Undvik mjölkprodukter, vitt mjöl, socker och rött kött! Det brukar göra besvären värre. Jag märker direkt om jag varit "olydig" och ätit för mycket godsaker (socker), då börjar det klia och bli lite obehagligt där nere... Men då tar jag det i ett tidigt stadium med lactobakterier som jag köper på apoteket (=dyrt) innan det hinner utvecklas till en svampinfektion.

Hoppas ni fick ut något vettigt av detta, kram!

• Memma

Om man går till en gynekolog/läkare kan de dessutom kolla och göra en odling för att se om det rör sig om svamp eller "bara" en obalans, så att man inte behandlar mot fel sak vilket kan vara skadligt.

Svar på tråden Inte svamp, bara fel PH värde?