• Liselotte

När bleknar kejsarsnittet?

Gjorde planerat kejsarsnitt för ca 9 månader sen. Idag ser själva snittet ljust ut, men på sidorna om snittet är det fortfarande rosa/lila.
    Kommer det också att blekna? Hur lång tid har det tagit för er? I sommar, kan man sola snittet? Bleks det bättre då, eller bör man inte göra det? Jag har hört vissa som säger att ärret blir mörkare då om man solar det, men vissa säger tvärtom att det bleks av solen. Vad tror eller tycker ni?

Tack!

• Svar på tråden När bleknar kejsarsnittet?
  • heddeliini

Det är 1½ år sedan vår son föddes med snitt. Nu har ärret bleknat nästan helt och hållet. Lite "svullet" är det än, men snyggt och prydligt. vet inte hur det är med att sola ärret. tyvärr.

• anza

ett år bör det gå innan man solar ett ärr.

• Trixan

Ja sola inte ärret utan tejpa med hudfärgad tejp så blir det finare. Jag har många ärr och vet av erfarenhet. Kram

• nilam

Snart tre år gammalt ärr och det är fortfarande lite svullet och lila-aktigt! Men det är det finaste jag har, min dotter kom ju ut där ; ) Kram

• Augustimamma

Sola inte på ärret i sommar. Vänte tills nästa.
    Kram Jessie

• Linda Lo

Hur högt upp sitter era ärr egentligen om ni kan sola dem (eller är ni nakenbadare)? Mitt ärr sitter precis där busken ta slut och inte ens mina låga trosor är så låga.

• Liselotte

Mitt ärr, sitter också lågt. Jag bad dem lägga snittet så långt ner som möjligt. Men solen lyser ju igenom bikini-trosorna.

• sarah

Mitt ärr sitter också väldigt långt ner och syns inte när jag har trosa på.

Det har gått ett år nu och på vissa ställen är det väldigt blekt och på något ställe fortfarande lite lila.

• Winston

Mitt ärr är delvis blekt och delvis väldigt rödlila fortfarande. Det blev katastrofsnitt så det var inte så mycket tid till att uttrycka önskemål om hur lågt de skulle lägga snittet. Min egen gissning är att läkaren var högerhänt och drog skalpellen från vänster till höger (vore logiskt i alla fall). Det är nämligen den vänstra halvan av ärret som är tjockare och rött. Den andra hälften håller på att blekna fint samt är tunn. Det är snart 10 månader sedan förlossningen.
    Någon mer som råkat ut för katastrofsnitt och vill berätta?

Svar på tråden När bleknar kejsarsnittet?