• nouva

födelsevikt på cirka 2300-2700 är det väldigt litet?

MIn läkare beräknar att min bebis kommer ävga cirka 2300-2700 vid födseln. HOn sa att vi kan ebreda oss på att få tillbringa någon dag på en barnavdelning....är 2300-2700 g väldigt lite?

• Svar på tråden födelsevikt på cirka 2300-2700 är det väldigt litet?
  • Ankiz

Har egentligen inget bra svar att ge, men jag vägde 2900 när jag föddes. Då låg visserligen mammorna kvar längre på BB, men jag mådde aldrig dåligt...
    Klen tröst kanske, eftersom det skiljer lite i vikt...

Lycka till!

Kramar/Ankiz

• Monstermamman

Vår son vägde 2650 när han föddes fem veckor för tidigt.
    Han hade inga problem med andning, amning eller så. Däremot fick han gulsot så vi blev kvar på sjukhuset en vecka pga att han var tvungen att sola.

• anne82

min son vägde 2850g då viktuppskattningen visade 2200g,alltså det behöver inte alls stämma!!
    viktuppskattningen gjordes 3 dagar före förlossning.
    vi kom hem 3 dagar efter förlossningen.inga problem med nånting.
    idag väger han 13kg och är 16mån

• DoDo

jag vägde 2400 g när jag föddes hade inte heller några större problem, mer än att jag var extremt liten, och hade gulsot, men när jag väl kom hem så mådde jag hur bra som helst

• Alicia05sMamma

Alicia vägde 2874 gr när hon föddes för 7 veckor sedan. Hon gick ned till 2616 gr. Hon föddes 2 veckor för tidigt. Vi blev inte kvar längre än vanligt.

Jag frågade min bm om hon kunde göra en uppskattning av vikten.(Det frågade jag ca 1,5 mån innan alicia föddes). De ville hon inte då hon sa att de var väldigt svårt, & de kunde skilja så mkt.
    Så stirra dig inte blind på att de blir som läkaren sagt till dig. Du kan lika gärna få en bebis på över 3 kg.

• Safari

Min lilla tjej vägde 2810 gr då hon föddes 4 dgr efter BF och hon behandlades som vilken bebis som helst

• ursul

Om barnet väger under 2,5 kg då det föds klassas det som "liten för tiden" som ses som ett sjukdomstillstånd, för den delen har inte barnet något annat problem än att det är mindre än normalt, så nja nog är 2300-2700 g ganska litet men så beror det på hur lång bebisen är också. Vi fick stanna en vecka för att dottern hade svårt att hålla temperaturen, hon vägde 2,3 kg och var hela 50 cm lång, så mager var hon.

• Pyris

Det beror ju lite på hur du själv är byggd också..
    Jag har 4 barn..alla har haft vikten under 3 kg när dom kommit. Men jag är inte stor..
    Min pojk däremot som föddes i 36+3 vägde 2300 gr och det ansågs vara litet. Och det var kanske lite litet..men inte hysteriskt som dom inne på bb tyckte att det var..

• adifa84

Jag vägde 2200 när jag föddes och hade inga problem förutom att jag fick gulsot och fick ligga kvar längre på lasarettet pga det.

• In the summertime

Jag vägde då jag föddes 2400 gr. Då för 25 år sen alltså var det inte alls speciellt litet utan det var normalt. Syrran fick sitt första barn 1994 och hon vägde 2900 då helt plötsligt tycktes det att det var lite litet. Men det var aldrig så att hon fick ligga på barnavd eller ngt sådant. Men som jag har förstått det då man pratar med barnmorskor och så, så har födelsevikten på bebisar ökat markant på de senare åren för att vi mammor får i oss mer socker än förut. Jag vet inte om det är så men det är vad jag hört sägas många gånger.

Svar på tråden födelsevikt på cirka 2300-2700 är det väldigt litet?